Decizia pentru carieră - determinanta realizării profesionale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
220 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-18 14:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.126:378.048.4:005.966 (1)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2599)
Tipuri de management (318)
SM ISO690:2012
COTRUȚA, Aida. Decizia pentru carieră - determinanta realizării profesionale . In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2023, nr. 5(165), pp. 48-52. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(165) / 2023 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Decizia pentru carieră - determinanta realizării profesionale

Career decision determinant of professional achievement

DOI:https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_08
CZU: 378.126:378.048.4:005.966

Pag. 48-52

Cotruța Aida
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 19 iulie 2023


Rezumat

O societate de succes, construită pe cunoaștere și formare de noi atitudini şi capacități, are nevoie de acces larg la oportunitățile de educație, de învățare pentru a face față schimbărilor sociale ale secolului XXI. Potențialul uman individual are capacitatea de a se adapta noilor tehnologii şi nevoilor piețelor, și este esențial pentru o economie competitivă şi dinamică, ținând cont de nivelul personal de educație. Aceste aspecte trebuie să țină cont de progresul științific şi tehnologic, ceea ce pune în fața tuturor noi cerințe şi o formare profesională de calitate. Alegerea domeniilor de formare profesională sunt deseori puternic accentuate de influențele sociale şi parentale. Aceste influențe se datorează statutului părinților, legăturilor afective intra-familiale sau relațiilor intercolegiale, care devin factori importanți și determină rezonanța şi impactul acestora în alegerea carierei. Cele din urmă încearcă să influențeze decizia carierei beneficiarului, deseori având la bază argumente fundamentate pe experiențe trăite. În acest mod, decizia conștientă pentru carieră vine odată cu maturitatea beneficiarului, care reflectă disponibilitatea personală de a lua decizii corecte în raport cu formarea profesională.

A successful society, built on knowledge and the forming of new attitudes and skills, needs wide access to educational and learning opportunities to face the social changes of the 21st century. Individual human potential has the capacity to adapt to new technologies and business needs, and is essential for a competitive and dynamic economy, taking into account personal educational background. These aspects must take account of scientific and technological progress, which places new requirements and quality training in front of everyone. The choice of training areas is often strongly shaped by social and parental influences. These influences are due to parental status, intra-familial emotional ties or inter-school relationships, which become important factors and determine their resonance and impact on career choice. The latter try to influence the beneficiary’s career decision, often based on arguments founded on lived experiences. In this way, the conscious career decision comes with the maturity of the beneficiary, which reflects personal disposition to make the right decisions in reference to vocational training.

Cuvinte-cheie
decizie pentru carieră, educaţie pentru carieră, triada carierei vreau-pot-trebuie,

career decision, career education, the career triad want-can-need