Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1586 207 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-16 19:13 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.015 (970) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4033) |
SM ISO690:2012 CRISTEA, Sorin. Transdisciplinaritatea în pedagogie. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2019, nr. 1(113), pp. 51-56. ISSN 1810-6455. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională | ||||||
Numărul 1(113) / 2019 / ISSN 1810-6455 | ||||||
|
||||||
CZU: 37.015 | ||||||
Pag. 51-56 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Studiul nostru evidenţiază importanţa elaborării unui model transdisciplinar al educaţiei în epoca postmodernă (contemporană) raportat la valorile pedagogice generale (binele moral, adevărul ştiinţific, utilitatea adevărului ştiinţific aplicat, frumosul, sănătatea psihofizică). Acest model, promovat de UNESCO, angajează pedagogic cinci scopuri generale, definite în termeni de competenţe psihologice – a învăţa: a) să cunoşti; b) să faci; c) să trăieşti alături de alţii; d) să fii; e) să devii (în perspectiva educaţiei permanente şi a autoeducaţiei). Pe baza lor sunt proiectate curricular conţinuturile transdisciplinare şi metodologia educaţiei transdisciplinare. În plan epistemologic, cadrul valoric transdisciplinar este conturat istoric în procesul de tranziţie de la modelul scientist premodern la cel modern şi postmodern (contemporan). Modelul scientist postmodern (contemporan) promovează o paradigmă a complexităţii, reflectată în pedagogia postmodernă (contemporană) care abordează educaţia la nivel global şi deschis prin „teorii unificatoare” (teoria generală a: educaţiei; instruirii; curriculumului), aflate la bază tuturor ştiinţelor educaţiei (implicate în aprofundarea obiectului de studiu, a normativităţii şi metodologie de cercetare, specifice pedagogiei, cu impact social multinivelar). La nivel de proiectare curriculară a instruirii, transdisciplinaritatea devine soluţia strategică necesară pentru depăşirea crizei educaţiei, generată de „creşterea fără precedent a cunoştinţelor”. Construcţia propusă (prin plan de învăţământ şi programe şcolare – curriculare) angajează „progresia în integrarea curriculumului”, realizată gradual la nivel de disciplinaritate/intradisciplinaritate, interdisciplinaritate, multidisciplinaritate/pluridisciplinaritate şi transdisciplinaritate – modalitate superioară care înglobează nivelurile anterioare în context deschis. Un exemplu semnificativ este cel oferit de ariile curriculare construite la nivelul raporturilor pedagogice optime necesare între competenţa vizată prioritar (ca obiectiv general transversal) şi disciplinele de învăţământ propuse care pot fi integrate intradisciplinar, interdisciplinar, multidisciplinar/pluridisciplinar şi transdisciplinar. |
||||||
Cuvinte-cheie transdisciplinaritate, Carta Transdisciplinarităţii, valori pedagogice generale, transdisciplinarity, the postmodern era, educational values |
||||||
|