Chișinăul în desenele artiștilor plastici Leonid Grigorașenco, Emil Childescu și Ion Serbinov. Aspecte istorice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
850 20
Ultima descărcare din IBN:
2022-11-16 21:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
741/744:725(478-25) (1)
Desen. Design. Artă aplicată și meserii de artă (336)
Arhitectură (636)
SM ISO690:2012
ŞIBAEV, Dmitri. Chișinăul în desenele artiștilor plastici Leonid Grigorașenco, Emil Childescu și Ion Serbinov. Aspecte istorice. In: Arta , 2018, nr. 1(AV), pp. 137-141. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2018 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Chișinăul în desenele artiștilor plastici Leonid Grigorașenco, Emil Childescu și Ion Serbinov. Aspecte istorice

Chisinau in the drawings of fine artists Leonid Grigorasenco, Emil Childescu and Ion Serbinov. Historical aspects

CZU: 741/744:725(478-25)

Pag. 137-141

Şibaev Dmitri
 
Universitatea de Stat „Dimitrie Cantemir”
 
 
Disponibil în IBN: 21 august 2018


Rezumat

Albumul cu desene ale unui artist plastic poate fi comparat cu un registru în care sunt fixate, într-un limbaj vizual, gândurile, observațiile și trăirile personale. Artistul transfigurează experiența empirică pe hârtie, creând un spațiu subiectiv şi propriul univers artistic. Pentru a percepe mai pronunțat acest spațiu imaginar, este important de a-l raporta la spațiul fizic în care trăiește și activează plasticianul, în special la locul său de trai. Autorul a ales trei pictori chișinăuieni, de diverse generații, cu viziune plastică clasică, figurativă, în desenele cărora este reflectat genius loci al orașului Chişinău – Leonid Grigoraşenco, Emil Childescu şi Ion Serbinov.  Astfel, L. Grigorașenco fixează, în desenele sale, obiecte şi detalii arhitecturale, locuri pitoreşti şi vedute ale Chișinăului anilor ’60 ai sec. al XX-lea. El construiește forma cu creionul colorat, ale cărui hașuri se întind cu nuanțe transparente de culoare, ce se contopesc ori se suprapun pe culoarea hârtiei. Spre deosebire de  L. Grigorașenco, E. Childescu parcă se grăbește şi nu se oprește pentru a analiza, atât de contemplativ, forma ori factura. El creează o structură compozițională grafică și deja acestei structuri sunt subordonate starea și atmosfera desenului. La Ion Serbinov finalitatea lucrărilor este definită intuitiv și nu rațional, fiind atinsă atunci când artistul decide că a exprimat starea naturii în raport cu impresia personală, lăsând loc de interpretare pentru privitor. Această metodă artistică conferă lucrărilor aparent nefinisate un aspect de legeritate, reprezentând un dialog instantaneu cu ambianţa Chişinăului..  

The album of drawings of an artist can be compared with a diary where personal thoughts and observations are fixed in a visual language. The artist transfigures the empirical experience on paper creating a subjective space and his own artistic universe. In order to perceive this imaginary spacein a more pronounced way, it is important to relate it to the physical space where the artist lives and works. The author has chosen three artists, Leonid Grigorasenco, Emil Childescu and Ion Serbinov for research, who belong to different generations, but have a classical, figurative vision and reflected, in their drawings, on the genius loci of the city Chisinau.  In his drawings, L. Grigorasenco fixes architectural objects and details, picturesque and visible places of Chisinau of the 1960s of the 20th century. He builds the shape with the colored pencil, whose hatches stretch with transparent color shades that merge or overlap on the color of the paper. Unlike L. Grigorasenco, E. Childescu seems to be in a hurry and does not stop to analyze, so contemplatively, the form or the texture. He creates a graphic compositional structure and this structure is already subordinated to the state and atmosphere of the drawing. Ion Serbinov defines the finality of his works intuitively; it is reached when the artist decides that he expressed the state of nature concerned to the personal impression and leaves space for the viewer’s interpretations. This artistic method gives the seemingly unfinished works an aspectof lightness, representing an instant dialogue with Chisinau’s ambiance.

Cuvinte-cheie
spațiu urban, arhitectură, creion, compoziţie, structura, Leonid Grigoraşenco,

Emil Childescu, Ion Serbinov.