Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
977 15 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-08-07 12:52 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.43(478)(092) (3) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1703) |
SM ISO690:2012 PLAMADEALA, Ana-Maria. Eroul liric în ipostaza de alter ego al creației lui Emil Loteanu: particularitățile dialecticii anima-animus. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 74-81. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 791.43(478)(092) | ||||||
Pag. 74-81 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Autobiografismul creaţiei romantice se manifestă prin corelaţia „vis-arta”, mai puţin prin cea tradiţională viaţă-artă. Or, artistul de această factură spirituală este impulsionat din interior să evoce nu realitatea imediată, ci efervescenţa visurilor şi splendorile imaginaţiei, deci să-şi transsimbolizare eroului său liric doar aspiraţiile sale eroice, altruiste, măreţe. Predominarea în palmaresul regizorului, prin ponderea valenţelor confesionale, a chipului eroinei, nu a eroului, este consolidată de persistenţa, chiar obsesia maestrului de a cânta mitul eternului feminin în cele mai diverse versiuni şi interpretări. Apelând la „psihologia adâncurilor”, s-a constatat fenomenul: în ecuaţia protagoniştilor operei loteaniene, puterea caracterului, curajul, chiar şi posesivitatea sunt mult mai decisive la personajele feminine, cele masculine cedând vigorii şi vitalităţii iubitelor sale. Pe de altă parte, eroii lirici se caracterizează prin stările de spirit asociate de secole sexului frumos: visători, sensibili, mereu supuşi frământărilor şi angoasei. Această distorsiune antropologică explică situarea Femeii în ipostaza majoră a Axis Mundi, iar a bărbatului – în cea a fiului rătăcitor, care şi-a uitat rolul. În cinematografia lui Emil Loteanu nostalgia mitului paradisiac al androginului este contracarată prin împuternicirea eroinelor lirice cu funcţii de ocrotire şi salvare a lumii, anume ele recuperând fisurile jumătăţii sale. |
||||||
Cuvinte-cheie erou liric, arhetipul Anima-Animus, autobiografismul artistului romantic, instinctul matern al salvării lumii, răsturnarea ecuaţiei „femeie-bărbat”, catastrofa antropologică, femeia visurilor. |
||||||
|