Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
880 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-05-28 20:47 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.033.2 (2) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
SM ISO690:2012 GALAICU, Violina. Continuitate şi primenire în muzica de cult bizantină. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 7-10. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 783.033.2 | ||||||
Pag. 7-10 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Oricine se va fi ocupat vreodată de muzica de cult bizantină s-a confruntat cu problema permanenţei şi a schimbării, a elementelor stabile şi mobile, a tradiţiei şi inovaţiei în această artă. În ecuaţia permanenţă-schimbare, permanenţa este cea care primează categoric. Este consecinţa sau efectul cumulat al mai multor parametri esenţiali ai cântării sacre bizantine: eclezialitatea, canonicitatea, aderenţa la imperativul creştin al ascezei. Pe lângă stabilitatea tipicului compoziţional şi interpretativ al muzicii liturgice bizantine, se constată şi stabilitatea istorică a unor cântări aparte („Condacul Naşterii Domnului”, „Pripelele” lui Filotei Monahul, „Eothinalele” lui Ioan Glykys). Dintre cele două componente ale muzicii liturgice, textul este mai rigid, melosul – mai flexibil. E şi firesc ca partea literară să aibă o rezistenţă mai mare, pentru că ea concentrează teologhisirea noţională, de-finită şi prin aceasta limitată în posibilele-i varientări. Melosul, ca teologhisire non-noţională, are mai multă libertate, ceea ce se oglindeşte în fluctuaţiile sale istorice şi regionale. Celălalt constituent al binomului (primenirea) ne relevă că muzica liturgică bizantină a suferit prefaceri în timp şi în raza ei de acţiune. Important este că modificările s-au produs treptat, s-au ivit în urma unor evoluţii şi nu salturi, rupturi sau „revoluţii”. În toate cazurile, primind anumite sugestii din afară, încorporând anumite elemente extrinseci, cântarea liturgică răsăriteană le revalorifică, încreştinându-le, îmbisericindu-le şi încărcându-le de relevanţă ortodoxă. |
||||||
Cuvinte-cheie muzica de cult bizantină, continuitate şi primenire, tipic compoziţional şi interpretativ, fluctuaţii istorice şi regionale, elemente intrinseci şi extrinseci. |
||||||
|