Problema textului şi a imaginii în pictura medievală ortodoxă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1030 13
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-07 11:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.03.04 (2)
Pictură (407)
SM ISO690:2012
CIOBANU, Constantin. Problema textului şi a imaginii în pictura medievală ortodoxă. In: Arta , 2014, nr. 1(AV), pp. 5-24. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Problema textului şi a imaginii în pictura medievală ortodoxă
CZU: 75.03.04

Pag. 5-24

Ciobanu Constantin
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 29 ianuarie 2015


Rezumat

Inscripţiile din timpuri imemoriale însoţesc imaginile. Antagonismul între cuvinte şi imagini are loc numai la o etapă târzie, în momentul constituirii esteticii epocii moderne. Doar arta plastică, conştientă de sine ca fenomen eminamente estetic, începe să se separe de literatură. Merită să atragem atenţia asupra acestei lipse de polarizare între artă şi literatură în sud-estul Europei secolului al XVI-lea, or, critica de artă contemporană deseori omite în exegezele ei componenta teologică a artei religioase şi o tratează ca pe o categorie estetică obişnuită, cu care această artă nu are nimic de a face! În perioada de înflorire a picturii medievale scrierea era înţeleasă în calitate de icoană verbală şi intra în „spaţiul” sacru al icoanei ca parte integrantă şi esenţială a acestuia, ca o icoană a icoanei. Cuvântul avea un rol independent, dar el era inseparabil de imagine. Ulterior, într-o epocă cu mult mai tardivă, cuvântul din icoană începe să aibă un rol subordonat, un rol de auxiliar, de comentator. El devine o descifrare verbală a unui text non-verbal. Începând cu perioada barocului cuvântul este adesea folosit ca motiv decorativ, ca ornament. În consecinţă, el devine dependent de icoană (sau de pictura murală). Raportat la imagine, cuvântul efectuează un anumit număr de funcţii auxiliare. În cele mai multe cazuri el are un rol explicativ. Necesitatea inscripţiilor în arta icoanei ţine de imposibilitatea de a exprima în pictură tot ceea ce este accesibil vorbirii, pentru că imaginea nu are unicitatea intrinsecă a cuvântului. Acesta este motivul pentru care cele mai multe icoane şi picturi murale sunt întotdeauna însoţite de inscripţii. Care este relaţia şi legătura dintre text şi imagine, în ce mod textul dobândeşte proprietăţile sale iconice – acestea sunt întrebările pe care am dori să le examinăm în cercetarea noastră.

The inscriptions since time immemorial accompany the images. The antagonism between words and images occurs only at a late stage, at the time of the formation of the modern aesthetics. Only plastic art, aware of oneself as an aesthetic phenomenon par excellence, begins to separate from literature. We must pay attention to this absence of polarization between art and literature in southeastern Europe in the 16th century, as often critical art omits the analysis of the theological component of religious art and treats it as an ordinary aesthetic category, with which this art has nothing to do! At the peak of medieval painting, writing was understood as a verbal icon and it entered in the sacred space of the icon as an integral and essential part, as an icon of the icon. The word had an independent role, but it was inseparable from image. At a later time, the word in icon starts to have a subordinate role, a auxiliary, a commentator role. It became a verbal non-verbal text decoding. Starting with the baroque, the word is often used as a decoration, ornament. Therefore, the word becomes dependent on the icon. It performs a number of auxiliary functions in respect to image. Most often, inscription on the icon has an explanatory role. What explains the necessity of the inscriptions on the icon is the impossibility to express in painting everything that is available to the word in general, because the image only has not the intrinsic uniqueness of the word. That is why icons and most of the mural paintings are always accompanied by inscriptions. What is the relationship between the text and the image, how the text acquires its iconic properties, these are questions that we would like to examine in our research.

Надписи с незапамятных времен сопровождают изображения. Антагонизм между словами и образами происходит только на поздней стадии, в момент формирования эстетики Нового времени. Только осознавшее себя в качестве эстетически самодостаточного явления, изобразительное искусство начинает отделяться от литературы. Мы должны обратить внимание на это отсутствие противостояния между изобразительным искусством и литературой в средневековой Юго-Восточной Европе, так как часто художественная критика опускает анализ богословской составляющей религиозного искусства и рассматривает его в качестве обычной эстетической категории, с которой это искусство не имеет ничего общего! На пике средневековой живописи, письмо понималось и воспринималось как текстовая икона, оно вступало в священное пространство иконного образа в качестве неотъемлемой и существенной части, в виде словесной иконы. Слово имело самостоятельную роль, но эта роль была неотделима от изображения. В более позднее время, слово в иконе начинает иметь подчиненную, вспомогательную роль, роль комментария. Оно становится вербальным расшифровщиком невербального изобразительного текста. Начиная с барокко, слово часто используется в качестве украшения, орнамента. Таким образом, слово становится зависимым от образа. Оно выполняет ряд вспомогательных функций по отношению к изображению. Чаще всего, надпись имеет объяснительную роль. Необходимость надписей на иконах и на средневековых фресках обусловлена невозможностью выразить средствами живописи все то, что доступно словесному выражению, потому что изображение не имеет и не может иметь внутреннего единства и однозначности слова. Именно поэтому иконы и большинство росписей всегда сопровождаются надписями. Какова взаимосвязь между текстом и изображением, как текст приобретает свои знаковые, иконные свойства, это суть те вопросы, которые мы хотели бы рассмотреть в нашем исследовании.

Cuvinte-cheie
artă ortodoxă, arta românească medievală, critica textuală, epigrafie,

frescă