Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
3112 80 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-13 16:35 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
75.032/.033(478+498)"XV-XVIII" (1) |
Pictură (407) |
SM ISO690:2012 CIOBANU, Constantin. Pictura exterioară din Moldova secolului al XVI-lea şi cea din Oltenia şi Muntenia de la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi din prima jumătate a secolului al XIX-lea (sursele literare ale profeţiilor înţelepţilor antichităţii şi ale Sibilelor)
. In: Arta , 2011, nr. 1(AV), pp. 13-24. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 1(AV) / 2011 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 75.032/.033(478+498)"XV-XVIII" | ||||||
Pag. 13-24 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Eclipsate în mare măsură de celebrele ctitorii moldoveneşti cu faţade pictate de secol şaisprezece, bisericile cu pictură murală exterioară de secol XVIII–XIX din Ţara Românească (Oltenia şi Muntenia) sunt mai puţin cunoscute pe plan internaţional, dar oferă o varietate de surse literare ilustrate tot atât abundentă. Adevărate „enciclopedii” ale timpului în care au fost create, pereţii pictaţi ai ctitoriilor din Dolj, Gorj, Vâlcea, Argeş, Ilfov, târgul Bucureştilor, episcopia Râmnicului ş. a. erau un fel de „biblioteci” în aer liber, biblioteci, în care enoriaşii secolului fanariot puteau vedea scene ilustrate din „Fiziologul” medieval, din „Alexandria”, „Esopia” şi „Сinegetica” populare, puteau descoperi „Roata vieţii” sau chipurile însoţite de citate pe filactere ale marilor filosofi ai Antichităţii, ale Sibilelor şi ale profeţilor biblici. Istoricul de artă Andrei Paleolog, după o asiduă investigaţie bibliografică şi documentară, a identificat existenţa a peste 250 de monumente de arhitectură (doar în Ţara Românească) împodobite cu picturi murale exterioare. Din aceste 250 de monumente depistate, în anul 1984 – la data apariţiei cărţii „Pictura exterioară din Ţara Românească” – doar 220 mai păstrau pictura originală cu sau fără repictări ulterioare. Deşi practica picturii exterioare continuă să existe în Oltenia şi Muntenia până în prezent, numărul ctitoriilor cu pictură exterioară anterioară secolului XX se află, cu părere de rău, în continuă scădere. Înţelepţii precreştini (sau, cum li se mai spune, Filosofii Antichităţii) au fost identificaţi în cel puţin 58 de monumente. În marea majoritate a cazurilor imaginile acestor filosofi erau intercalate de imaginile Sibilelor Antichităţii, motiv pentru care am examinat împreună ambele tipuri de imagini. Cu toate că există destul de multe surse literare în care pot fi descoperite numele corecte şi citatele exacte ale înţelepţilor Antichităţii şi ale Sibilelor, atât cărţile de zugrăvie (erminiile) de redacţie românească, cât şi pictura murală propriu-zisă, ne oferă o varietate onomastică atât de exotică, încât, asemenea cazului „filosofilor‖ din pictura exterioară moldovenească de secol XVI, se cer investigaţii suplimentare pentru a stabili – în noianul de forme gramaticale distorsionate şi de transcrieri greşite – adevăratele nume şi adevăratele citate ale protagoniştilor zugrăviţi. Andrei Paleolog a reuşit să descifreze, să translitereze (din alfabet chirilic în alfabet latin) şi să catalogheze numele marii majorităţi a înţelepţilor Antichităţii din pictura exterioară românească de secol XVIII–XIX. Tabloul onomastic s-a dovedit a fi destul de eterogen şi de ambiguu. Astfel, alături de arhicunoscute nume de filosofi gen Pitagora, Socrate, Diogene, Platon, Aristotel, Filon, de legislatori şi oameni politici gen Solon sau Pisistrates, de istorici gen Tucidide şi Herodot (Irodot), de oratori gen Isocrate, de scriitori şi dramaturgi gen Esop, Euripide, Sofocle, Plutarh şi Ovid(iu), de medici gen Hipocrate şi Galen, de înţelepţi orientali gen Hermes Trismegistul, apar şi o serie de nume care fie că aparţin unor zeităţi cum sunt Amon sau Apolo(n), fie unor personaje mitice sau literare de tipul lui Xantos şi Telemah, fie unor personaje biblice de tipul celor trei magi, prezentaţi atât în versiunea occidentală de Gaspar, Balthasar şi Melchior, cât şi în versiunea orientală de Avimeleh (nume atestat la Urşani, jud. Vâlcea, celelalte două nume de Elisur şi Eliav fiind şterse). La acestea se mai adaugă şi un impunător corpus de nume exotice, precum Akidin, Anadan, Daftian, Ermi, Natativ, Stoici şi alţii. Similară este situaţia şi în cazul Sibilelor, caracterizate prin toponimia sanctuarelor unde au profetizat: alături de toponime prezente în tradiţia Oracolelor Sibiline şi în ciclurile de Minuni ale Maicii Domnului, cum ar fi Cimeria, Cumae, Delfi, Eritreia, Frigia, Helespontul, Libia, Persia, Samos, Sardis sau Tiburţiu, apar şi o serie de toponime şi nume proprii, care nu au nimic în comun cu tradiţia sibilinică [exemple: Adespica(?), Ana, Calipso, Irofikia(?), Mariami, Pelaghia, Prokla, Sofia (probabil se acea în vedere Sofia-Înţelepciunea Divină), Veghemia(?), Zinfoda(?) ş.a.]. Evident, că, în cadrul scurtei noastre intervenţii, nu am avut posibilitatea să examinăm toate numele exotice ale Filosofilor şi ale Sibilelor Antice din pictura exterioară a Ţării Româneşti. Câteva observaţii generale, obţinute în urma analizei numelor şi profeţiilor Anticilor, merită, totuşi, a fi consemnate. În primul rând, spre deosebire de Moldova secolului al XVI-lea, Filosofii şi Sibilele din pictura murală a Tării Româneşti din secolele XVIII–XIX nu mai sunt ataşaţi de imensa compoziţie „Arborele lui Iesei‖. Imaginile lor şi-au dobândit autonomia şi formează adesea frize orizontale continui de-a lungul faţadelor. Conform punctului de vedere al lui Miltos-Miltiadis Garidis, această separare a Înţelepţilor de Arbore este un indiciu şi o caracteristică a unor mentalităţi post-renascentiste, posibil, chiar, baroce. În al doilea rând, spre deosebire de Moldova rareşiană, care cunoaşte doar o singură Sibilă – pe aşa-numita Regină a Sudului, Ţara Românească cunoaşte atât numele cât şi spusele tuturor celor douăsprezece sibile. Şi, în al treilea rând, redacţiile spuselor Înţelepţilor şi ale Sibilelor nu mai provin din manuscrise disparate, eterogene, ci se datorează totalmente redacţiilor constituite şi consacrate de Erminii. Aceste Erminii sau Cărţi de Zugrăvie sunt traduse fie din greacă, fie din slavonă. De obicei ele coincid cu celebra Erminie a lui Dionisie din Furna, dar există câteva manuscrise care, în mod indiscutabil, au influenţat pictura murală din Ţara Românească şi care aparţin unei tradiţii literare anterioare celei prezentate de Dionisie.
|
||||||
Cuvinte-cheie Biserici cu pictură exterioară, filosofi ai Antichităţii, înţelepţi, frescă, Moldova |
||||||
|