Aspecte ale evoluţiei gravurii moldoveneşti din perioada postbelică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1047 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-15 17:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76(478)(091) (5)
Arte grafice. Grafică (132)
SM ISO690:2012
MUSTEAŢĂ, Elena. Aspecte ale evoluţiei gravurii moldoveneşti din perioada postbelică. In: Arta , 2011, nr. 1(AV), pp. 129-137. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2011 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Aspecte ale evoluţiei gravurii moldoveneşti din perioada postbelică
CZU: 76(478)(091)

Pag. 129-137

Musteaţă Elena
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 27 noiembrie 2013


Rezumat

Aspecte ale evoluţiei gravurii din perioada postbelică în Moldova. În lucrare sunt elucidate cele mai importante aspecte ale evoluţiei genurilor gravurii din republică în primele decenii postbelice, fiind analizate cele mai considerabile aporturi ale graficienilor, precum şi aspecte de manifestare ale acestora. Necesitatea efectuării studiului respectiv a parvenit atât din interesul faţă de creaţia grafică desfăşurată în perioada postbelică în Moldova, cât şi din insuficienţa lucrărilor în domeniu, ce vizează probleme de evoluţie şi analiză a genurilor gravurii în aspectele: tehnici de figurare, tematică, organizare compoziţional-artistică, stilistică. Studiul a fost efectuat în baza analizei materialelor istoriografice în domeniu, monografiilor şi albumelor de creaţie, ediţiilor periodice şi, pe baza studiului, propriu-zis, a operelor grafice, deţinute în fondurile Muzeului Naţional de Arte Plastice a RM, cât şi a unora din colecţii private. Genul graficii a parcurs o cale mai anevoioasă – comparativ cu celelalte ge-nuri ale artelor plastice – în vederea obţinerii unei « maturizări » profesionale. Analiza materialelor istoriografice în domeniu ne permite să constatăm perioada postbelică a anilor `50 - `60 de evoluţie a genurilor gravurii din Republică ca fiind o etapă ascendentă, de iniţiere şi promovare a diverselor tehnici şi tehnologii grafice. În acest aspect pot fi remarcate contribuţiile graficienilor: E. Merega, G. Fiurer, G. Zâcov, V. Ivanov, P. Ţurcan, S. Tuhari, I. Averbuh ş.a. Anii ‘70 au constituit, delimitativ, perioada de dezvoltare şi propulsare a principalelor făgaşe stilistice şi tehnice, de formare şi manifestare a potenţialului artistic de forţă al plasticienilor în operele grafice de valoare ale timpului. În acest context, se face relevată creaţia artistică a unui şir de graficieni cu experienţă: L. Grigoraşenco, I. Bogdesco, E. Merega, V. Ivanov, L. Beleaev, B. Nesvedov, I. Averbuh, G. Zâcov, V. Covali, V. Moţcaniuc, P. Ţurcan, S. Tuhari, B. Şirocorad, I. Taburţa, – şi a tinerilor plasticieni – I. Vieru, G. Vrabie, A. David, G. Guzun, E. Childescu, F. Hămuraru, V. Cojocaru, P. Mudrac, V. Lavrenov, E. Usov, B. Brânzei, A. Colâbneac, B. Hmelniţchi, V. Negruţa ş.a., a căror creaţie grafică s-a impus cu pregnanţă, în mare parte, în deceniul ulterior. Dezvoltarea gravurii postbelice a avut loc, mai întâi de toate, graţie genului linogravurii, dar şi a gravurii executate pe baza suportului de metal. Impactul genurilor xilogravurii şi a litografiei la etapa respectivă a fost unul modest, dezvoltarea acestora fiind sesizată cu începere din anii ‘70. Deşi exigenţele „realismului socialist‖ au condiţionat în mod decesiv forma şi conţinutul artei postbelice - fapt care a delimitat considerabil tematica şi stilistica lucrărilor grafice, – anii ‘70 se remarcă prin tendinţa graficienilor de a promova noi modalităţi de abordare a conţinutului artistic, apar trăsături artistice specifice, ce proliferează graficii caracter propriu, naţional. Această fază a con-tribuit, indispensabil, la formarea unui contingent profesional de forţă şi la manifestarea potenţialului de creaţie a acestuia în numeroase opere grafice de valoare, realizate în deceniile posterioare.

Aspects of development of engraving in the post-war period in Moldova. In the work are considered the most important aspects of engraving gender development in the country in the first decades after the war, being considered the most significant contributions of graphic artists and aspects of their event. The neces-sity for this study was received from both from the interest in graphic design developed in the post-war period in Moldova, and the lack of work in the field, aimed at analyzing the problems of development and gender issues engrav-ing: techniques of figuration, thematic, compositional artistic organization, and style. The study was conducted by analyzing the historiographical materials in the field, monographs and creative albums, periodicals and, based on the study itself was the graphic works, held in the funds of National Museum of Fine Arts of Moldova and some of private collections. Graphics gender has come a more difficult - comparative to other genres of fine arts – in order to obtain a professional ‖maturation‖. Historiographical analysis of materials in the field allows us to see the post-war period of the years 50 –60 engraving gender evolution in the Republic as a upward step, of initiation and promotion of various techniques and graphics technologies. In this aspect can be observed drawers contributions: E. Merega, G. Fiurer, G. Zâcov, V. Ivanov, P. Turcan, S. Tuhari, I. Averbuh and others. The years of ‗70 were delimitative period of develop-ment and the main stylistic and technical propulsion areas of training and manifestation of power artistic potential in graphic artists in the works of the time value. In this context, artistic creation is revealed to a number of experienced designers: L. Grigorasenco, I. Bogdesco, E. Merega, V. Ivanov, L. Beleaev, B. Nesvedov, I. Averbuh, G. Zâcov, V.Covali, V. Motcaniuc, P. Turcan, S. Tuhari, B. Sirocorad, I. Taburta – and the young artists – I. Vieru, G. Vrabie, A.David, G. Guzun, E. Childescu, F. Hamuraru, V.Cojocaru, P. Mudrac, V. Lavrenov, E. Usov, B. Brânzei, A. Colâb-neac, B. Hmelnitchi, V. Negruta and others, which has become a strong graphic design, mostly in the decade after. Engraving post-war development took place, first of all, thanks of linocut genre, and copper-plate engraving. The impact of gender of woodcut and lithography in that phase was a modest, their development is hearing since the '70s. Although the requirements of „socialist realism‖ have conditioned decisively the post-war art form and content – which defined considerable the themes and stylistic graphic works – the ‘70s drawers tend to promote new ways of dealing with artistic content, there are features specific artistic, that proliferates to graphics its own character, na-tional. This phase contributed indispensable to build up a professional force and its manifestation of creative poten-tial in many graphic works of value, made decades back.

Аспекты развития молдавской гравюры в послевоенный период. В данной работе рассмотрены наиболее важные аспекты развития гравюры в республике в первые послевоенные десятилетия, были анализированы наиболее значительные вклады графиков, а так же аспекты их проявления. Необходимость осуществления данного исследования мотивированно как, собственно, интересом к графическому искусству Молдовы, так и нехваткой работ в данной области, отражающих развитие жанров гравюры с точки зрения: техники выполнения, тематики, композиционной организации, стилистики и пр. Исследование основано на анализе историографических материалов, монографий и альбомов творчества, периодических изданий в данной области, а так же на изучении самих графических работ, хранящихся в Национальном Музее Изобразительных Искусств Республики Молдова или в частных коллекциях. Графика прошла более сложный путь по сравнению с другими жанрами национального изобразительного искусства в плане профессионального „созревания". Анализ историографических материалов в данной области позволяет нам определить период `50-х – `60-х годов как прогрессивный этап появления и развития различных графических техник. Значительный вклад в развитии послевоенной молдавской гравюры внесли графики: Е. Мерега, Г. Фюрер, Г. Зыков, В. Иванов, П. Цуркан, С. ухарь, И. Авербух и др. 1970-е годы являлись периодом продвижения и развития основных графических техник и стилистических направлений, а так же формирования творческого потенциала художников, получивший отражение в лучших работах того времени. В данном контексте нужно отметить творчество ряда опытных графиков: Л. Григорашенко, И. Богдеско, Е. Мерега, В. Иванов, Л. Беляев, Б. Несведов, И. Авербух, Г. Зыков, В.Коваль, В. Моцканюк, П. Цуркан, С. Тухарь, Б. Широкорад, И. Табурца, – а так же молодых художников – И.Виеру, Г. Врабие, А. Давид, Г. Гузун, Е. Килдеску, Ф. Хэмурару, В. Кожокару, П. Мудрак, В. Лавренов, Э.Усов, Б.Брынзей, А. Колыбняк, Б. Хмелницкий, В. Негруца и др., творчество которых развивалось, во многом, с успехом в последующих десятилетиях. Развитие гравюры послевоенного периода имело место, в первую очередь, в жанрах линогравюры и гравюры по металлу. Роль ксилогравюры и литографии на данном этапе было незначительным, их развитие становится заметным лишь начиная с ‘70-х. Хотя принципы „социалистического реализма‖ в определяющей степени обусловили форму и содержание послевоенного искусства – что в значительной мере повлияло на тематику и стилистику графических работ, – ‘70-ые годы характеризуются тенденцией графиков к выявлению новых методов интерпретации художественного содержания, проявляются характерные художественные признаки, которые придают графике собственные, национальные черты. Данный этап значительно способствовал формированию серьезного профессионального контингента и проявлению его творческого потенциала во многочисленных ценных графических работах, выполненных в последующих десятилетиях.

Cuvinte-cheie
gravură, stil, grafică, grafică de carte, litografie