Adaptarea profesională – o precondiţie de succes pentru cadrele didactice debutante
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
153 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-15 10:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.011.31:159.9.07 (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4033)
Psihologie (3476)
SM ISO690:2012
GORAȘ, Mariana. Adaptarea profesională – o precondiţie de succes pentru cadrele didactice debutante. In: Univers Pedagogic, 2023, nr. 4(80), pp. 70-78. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.52387/1811-5470.2023.4.10
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 4(80) / 2023 / ISSN 1811-5470

Adaptarea profesională – o precondiţie de succes pentru cadrele didactice debutante

Professional adaptation - a prerequisite for success for beginning teaching staff

DOI:https://doi.org/10.52387/1811-5470.2023.4.10
CZU: 37.011.31:159.9.07

Pag. 70-78

Goraș Mariana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 16 februarie 2024


Rezumat

În prezentul articol analizăm unele idei care relevă necesitatea optimizării procesului de adaptare a cadrelor didactice debutante pentru a eficientiza contextul formativ în toate aspectele educației. În condițiile dezvoltării sistemului educațional, sporește necesitatea de modernizare a școlilor prin: dotare suficientă cu echipament școlar, colaborare cu parteneri educaționali la nivel extern și intern, asigurare cu resurse umane profesioniste, integrare și competiție în activitatea profesională. Toate acestea se încadrează la nivel macro în problematica generală a educației, care influențează modalitatea de adaptare profesională a cadrelor didactice debutante. Susținem ideea că, în special la debutul carierei, cadrele didactice necesită susținere nu numai din partea instituțiilor statului, dar și din partea întregii societăți, care au misiunea de a asigura contextul funcțional pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice debutante, prin asistență și mentorat în adaptarea profesională și în dezvoltarea identității profesionale.

In this article, we analyze some ideas that reveal the need to optimize the adaptation process of beginning teachers in order to make the context more efficient in all aspects of education. In the conditions of the development of the educational system, the need to modernize schools increases: through sufficient endowment with school equipment, collaboration with external and internal educational partners, assurance with of professional human resources, integration and competition in professional activity. All of macro in the general issue of education, which influences the way of professional adaptation of beginning teachers. We support the idea that, especially at the beginning of their career, teachers need support not only from the state institutions, but also from the entire society, which has the functional context, for the professional development of beginning teachers, through assistance and mentoring in the adaptation professional and in the development of professional identity.

Cuvinte-cheie
adaptare profesională, cadre didactice debutante, dezvoltare profesională, formare continuă, integrare profesională,

professional adaptation, beginner teachers, Professional development, Continuous training, professional integration