Semnificațiile drumului în filmele inspirate din poveștile lui Ion Creangă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
146 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 22:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43.03 (34)
Divertisment. Jocuri. Sport (1703)
SM ISO690:2012
TIPA, Violeta. Semnificațiile drumului în filmele inspirate din poveștile lui Ion Creangă. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 2(AAV), pp. 81-88. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.13
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 2(AAV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Semnificațiile drumului în filmele inspirate din poveștile lui Ion Creangă

The meanings of the road in the films inspired by Ion Creangă’s stories

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.13
CZU: 791.43.03

Pag. 81-88

Tipa Violeta
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 decembrie 2023


Rezumat

Drumul devine un element fundamental, în special, în genul road movie, care îşi lărgeşte evident hotarele, punând în discuţie cele mai actuale probleme. Accent se va pune pe semnificaţiile drumului într-un gen aparte, filmelepoveşti, şi în mod special, a celor inspirate din opera lui Ion Creangă. Înarmându-ne cu teoriile lui Vladimir Propp şi cele ale lui Joseph Campbell vom parcurge interpretările basmelor crengiene în filmele: De-aş fi…Harap Alb (1965), Povestea dragostei (1976), Maria Mirabela (1981) – toate în regia lui Ion Popescu Gopo, Se caută un paznic (1965) a lui Gheorghe Vodă şi Dănilă Prepeleac (1996) de Tudor Tătaru. Drumul în filmele amintite este unul dintre elementele de bază: de la drumul cunoaşterii lumii şi cel spre sine, lăuntric, spre devenirea personalităţii, precum şi alte semnificaţii ce le vom depista în procesul analizelor.

The article highlights the paradigm of the road, starting with biblical stories, myths and folk stories up to the image of the road presented in the youngest art - cinematography - where it is involved both functionally and symbolically-metaphorically. The road becomes a fundamental element, especially in the road movie genre, which obviously broadens its boundaries, discussing the most current issues. The emphasis will be on the meanings of the road in a special genre, the films-tales, and in particular, those inspired by Ion Creangă’s works. Arming ourselves with the theories of Vladimir Propp and those of Joseph Campbell, we will go through the interpretations of Crengian fairy tales in the films: De-aşi fi…Harap Alb/If I were Harap Alb (1965), Povestea dragostei/Love story (1976), Maria Mirabela (1981) - all directed Ion Popescu Gopo, Se caută un paznic/ Looking for a guard (1965) by Gheorghe Vodă and Dănilă Prepeleac (1996) by Tudor Tătaru. The road in the mentioned films is one of the basic elements: from the road of knowledge of the world and the internal road to oneself, to becoming a personality, as well as other meanings that we will detect in the analysis process.

Cuvinte-cheie
film, Ion Creangă, film-poveste, interpretare, road movie,

Ion Creanga, film-tale, interpretation, road movie