Mitul personal al Carpaților reîntregiți al lui Emil Loteanu: ipostaze confesionale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
128 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-19 19:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.44.071.1(478) (14)
Divertisment. Jocuri. Sport (1703)
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria. Mitul personal al Carpaților reîntregiți al lui Emil Loteanu: ipostaze confesionale. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 2(AAV), pp. 77-80. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.12
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 2(AAV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Mitul personal al Carpaților reîntregiți al lui Emil Loteanu: ipostaze confesionale

Emil Loteanu’s personal myth of the reunited Carpathians: confessional hypostases

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.12
CZU: 791.44.071.1(478)

Pag. 77-80

Plamadeala Ana-Maria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 decembrie 2023


Rezumat

Originalitatea harului lui Emil Loteanu în sfera cinematografică se consolidează prin consonanţa concepţiei Naturii în ipostazele ideale şi confesionale, propulsate de magnificii romantici, cu patternuri-le româneşti de filiaţia naturocentristă. În articolul se i-a în dezbatere fenomenul cristalizări Mitului personal al Carpaţilor reîntregiţi în calitate de liant filozofico-estetic şi genuistico-stilistic, care întrepătrunde toată creaţia poetică şi cinematografică a artistului. Acest mit al miturilor al cineastului conţine concomitent cardiografia zbuciumatei istorii a neamului, dar şi a vieţii personale a cineastului-orfan de tată şi de ambele patrii ale copilăriei, care s-a refugiat în catharsisul splendorilor Carpaţilor readucând în filmele sale inspirate Bucovina înstrăinată într-un tot spiritual estetic, civic. În demers, creaţia lui Emil Loteanu se raportează monştilor sacri ai filmului universal, în special O. Welles, F. Fellini, I. Bergman, A. Tarkovski, care şi ei prin miturile personale au dezvăluit omenirii personalitatea lor inconştientă, dar şi ierarhiile de valori spirituale ale imaginilor lumii.

The originality of Emil Loteanu’s talent in the cinematographic sphere is strengthened by the consonance of the conception of Nature in the ideal and confessional hypostases propelled by the grand romantics, with Romanian patterns of nature-centric parentage. The article discusses the phenomenon of crystallization of the personal Myth of the Carpathians reintegrated as a philosophical-aesthetic and genuine-stylistic binder, which interpenetrates all the poetic and cinematic creation of the artist. This myth of the filmmaker’s myths simultaneously contains the cardiography of the turbulent history of the nation, but also of the personal life of the filmmaker-orphaned by his father and by both homelands of his childhood, who took refuge in the catharsis of the splendors of the Carpathians, bringing back in his inspired films the estranged Bucovina into a spiritual, aesthetic, civic whole. In the paper, Emil Loteanu’s creation is related to the sacred monsters of the world film, especially O. Welles, F. Fellini, I. Bergman, A. Tarkovski, who also through their personal myths revealed their unconscious personality to mankind, but also the hierarchies of spiritual values of world images.

Cuvinte-cheie
mitul personal, naturocentrismul, rebeliunea romantică, splendorile şi misteriile Carpaţilor, patriile copilăriei,

personal myth, nature-centrism, romantic rebellion, the splendors and mysteries of the Carpathians, childhood homelands