International activities of non-state universities: problems and prospects
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
342 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-01-10 11:28
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.094 (2)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2599)
SM ISO690:2012
TARASOVA, Elizaveta, ISAENKO, Elena, GOMONKO, E.. International activities of non-state universities: problems and prospects. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2021, nr. 2(16), pp. 46-53. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 2(16) / 2021 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

International activities of non-state universities: problems and prospects

CZU: 378.094
JEL: I21, I23, I29

Pag. 46-53

Tarasova Elizaveta, Isaenko Elena, Gomonko E.
 
Belgorod University of Cooperation, Economics and Law, Russian Federation
 
 
Disponibil în IBN: 31 decembrie 2021


Rezumat

In the context of global challenges and risks, the topic of international activities of universities is becoming one of the most important and discussed in the professional community. In light of the current situation, many of the plans for the development of international activities of universities in the coming years will not be able to be fully implemented. The Covid-19 pandemic has jeopardized all universities in terms of achieving the goals of international activity, including non-state universities. At the same time, the crisis has spurred innovation in education. Thanks to the prompt response measures taken to organize a smooth educational process, higher education organizations have found solutions for the further development of international cooperation in a distance format using digital technologies. The article provides a scientific review and comparative analysis of the main problems of the international activities development by non-state universities. The study of the international activities of non-state universities was carried out on the example of the ANO VO Belgorod University of Cooperation, Economics and Law, which is one of the leading non-state universities with a state license and accreditation. Academic mobility and attraction of foreign citizens to study in the main educational programs of higher education are designated as priority areas for the development of international activities. The data on the dynamics of the number of foreign students of ANO VO Belgorod University of Cooperation, Economics and Law are presented. The analysis made it possible to identify the key problems in the development of international activities that non-state universities face in the direction of the export of educational services. Among them: limited flows of academic mobility, more stringent requirements from migration legislation, difficulties in the recognition of diplomas in foreign countries. Discussion of problems and exchange of experience in conducting international activities by non-state universities at round tables, scientific and practical conferences held both at the premises of ANO VO Belgorod University of Cooperation, Economics and Law, and in other universities, which served as the basis for the working out of prospects for the development of international activities in the face of global challenges and risk

În contextul provocărilor și riscurilor globale, activitatea internațională a universităților devine una dintre cele mai importante și discutabile tematici în comunitatea profesională. Grație situației actuale, multe dintre planurile de dezvoltare a activităților internaționale ale universităților nu vor putea fi implementate pe deplin în următorii ani. Pandemia Covid-19 a pus în pericol toate universitățile în ceea ce privește realizarea obiectivelor aferente activității internaționale, cu excepția universităților nestatale. În același timp, criza a stimulat inovația în educație. Datorită măsurilor luate prompt referitor la organizarea unui proces educațional fără probleme, organizațiile de învățământ superior au găsit soluții pentru dezvoltarea în continuare a cooperării internaționale în format la distanță folosind tehnologii digitale. În articol se efectuează o analiză științifică și comparativă a principalelor probleme ale dezvoltării activității internaționale derulate de către universitățile nestatale. Studiul s-a realizat în baza ONA SS „Universitatea Cooperatistă, Economie și Drept, Belgorod”, una dintre universitățile de top, licențiată și acreditată de stat. Mobilitatea academică și atragerea cetățenilor străini la studii la principalele programe educaționale ale învățământului superior sunt desemnate ca domenii prioritare pentru desfășurarea activității internaționale. Sunt prezentate datele privind dinamica numărului de studenți străini la ONA SS „Universitatea Cooperatistă, Economie și Drept, Belgorod”. Analiza a permis identificarea problemelor cheie în dezvoltarea activității internaționale cu care se confruntă universitățile nestatale în exportul serviciilor educaționale: fluxuri limitate de mobilitate academică, cerințe mai stricte din legislația migrației, dificultăți în recunoașterea diplomelor în țările străine. Discutarea problemelor și schimbul de experiență în desfășurarea activității internaționale de către universitățile nestatale la mese rotunde, conferințe științifice și practice desfășurate atât la ONA SS „Universitatea Cooperatistă, Economie și Drept, Belgorod”, cât și în alte universități, au servit bază pentru elaborarea perspectivelor de dezvoltare a activității internaționale în condițiile provocărilor și riscurilor global

В условиях глобальных вызов и рисков тема международной деятельности вузов становится одной из наиболее важных и обсуждаемых в профессиональном сообществе. В свете сложившейся ситуации многие намеченные планы в области развития международной деятельности вузов в ближайшие годы не смогут быть реализованы в полном объеме. Пандемия Covid-19 поставила под угрозу в плане достижения целей международной деятельности все вузы, исключением не являются и негосударственные вузы. В то же время кризис послужил стимулом для инноваций в сфере образования. Благодаря оперативным мерам реагирования, принятым для организации бесперебойного учебного процесса, организациями высшего образования были найдены решения для дальнейшего развития международного сотрудничества в дистанционном формате с применением цифровых технологий. В статье проводится научный обзор и сравнительный анализ основных проблем развития международной деятельности негосударственными вузами. Исследование международной деятель-ности негосударственных вузов проведено на примере АНО ВО «Белгородский университет кооперации, экономики и права», который является одним из ведущих негосударственных вузов, имеющим государственную лицензию и аккредитацию. В качестве приоритетных направлений развития международной деятельности обозначены академическая мобильность и привлечение иностранных граждан для обучения по основным образовательным программам высшего образования. Приведены данные о динамике численности иностранных обучающихся АНО ВО «Белгородский университет кооперации, экономики и права». Проведенный анализ позволил выявить ключевые проблемы развития международной деятельности, с которыми сталкиваются негосударственные вузы в направлении реализации экспорта образовательных услуг. В их числе: ограниченность потоков академической мобильности, более жесткие требования со стороны миграционного законодательства, сложности в признании дипломов в странах дальнего зарубежья. Обсуждение проблем и обмен опытом ведения негосударственными вузами международной деятельности на круглых столах, научно-практических конференциях, проводимых как на базе АНО ВО «Белгородский университет кооперации, экономики и права», так и на базе других вузов, что послужило основой разработки перспектив развития международной деятельности в условиях глобальных вызов и рисков.

Cuvinte-cheie
international activities, non-state universities, academic mobility, export of education, educational services, foreign students,

activități internaționale, universități nestatale, mobilitate academică, export de educație, servicii educaţionale, studenți străini,

международная деятельность, негосударственные вузы, академическая мобильность, экспорт образования, образовательные услуги, иностранные студенты