Alteritatea sistemului de valori în creația lui Iurie Horovskii. Chipul eroului, morfogeneza și elefantul roz
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
248 1
Ultima descărcare din IBN:
2021-07-19 08:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
73.071.1(478)(092) (16)
Arte plastice (430)
SM ISO690:2012
DRAGNEVA, Lilia. Alteritatea sistemului de valori în creația lui Iurie Horovskii. Chipul eroului, morfogeneza și elefantul roz. In: Arta , 2013, nr. 1(AV), pp. 95-101. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Alteritatea sistemului de valori în creația lui Iurie Horovskii. Chipul eroului, morfogeneza și elefantul roz

The alterity of the system of values in Iurie Horovskii creation. Image of the hero, the morphogenesis and the pink elephant

Отличительные особенности системы ценностей в творчестве Юрия Хоровского. Образ героя, формообразование и розовый слоненок.

CZU: 73.071.1(478)(092)

Pag. 95-101

Dragneva Lilia
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 3 iunie 2021


Rezumat

Articolul prezintă o analiză a creației artistului Iurie Horovskii din Chișinău, care s-a transferat la sfârșitul anilor ’80 la Moscova (cu toate acestea, el se consideră artist moldovean, menține contacte cu scena artistică locală și participă la unele proiecte artistice din Chișinău). Autorul își propune nu atât să prezinte creația ca un tot întreg și într-o ordine cronologică, ci se concentrează mai mult pe studiul și analiza morfogenezei în sculptura lui Iu. Horovskii, precum se oprește la anumite chipuri concrete, dar și la unele caractere aparte, care sunt prezente în opera sa foarte diversă, realizată în diferite tehnici. Chipul eroului, păpușa, elefant roz, etc. Linia narativă se constituie din niște paralele complementare, în cazul în care succesiunea evenimentelor nu este atât de importantă și trece pe planul doi, în favoarea unei fabule, așa cum ar fi viața și moartea eroului, în prezența unui elefant roz. După o notă biografică, eroul este reprezentat prin Iu. Horovskii înseși, cu propria sa concepție despre viață, sistemul de valori, mitologia și poetica. Apoi este descris un erou imaginar, care este prezent în picturile sale timpurii prin niște caractere mitice și religioase. La final este arătat cum artistul metaforic ocupă locul acestora și se transpune într-o realitate bidimensională, unde, după mai multe peripeții, în compania unui elefant roz, în cele din urmă, figurativ se reprezintă răstignit pe cruce. Astfel, în creația lui Iu. Horovskii se petrece moartea eroului-chip, deoarece eroul trebuie să moară, de alt fel acesta încetează să mai fie un erou.

The article presents an analysis of works of the artist Iurii Horovskii from Chisinau, who moved in the late 80s to Moscow (nevertheless he considers herself a Moldovan artist, keeping in touch with the local art scene and taking part in some projects in Chisinau). The author does not aim to present all his creativity as a whole, ranked in chronological order, but focuses more on the study and analysis of the morphogenesis of Horovskii’s sculpture, as well as on specific figures, and separately taken characters that are present in his multifaceted works carried in different techniques. The image of the hero, dolls, pink elephant, etc. The line of the narrative is based on a kind of complementary parallel, where the sequence of events is not so important, and fades into the background in the favor of a single storyline, as the life and death of the hero in the presence of a pink elephant. After a biographical note, the hero is Horovskii himself, with his attitude to the worldset, his system of values, mythology and poetics. Then is described a fictional hero, that is present in his early paintings as mythical and religious characters. Afterwards is shown how the artist re-substitutes their place by himself, and figured passes into another, two-dimensional measurement, where, after various vicissitudes, in the company of a pink elephant, figuratively portrays himself crucified. Thus, in Horovskii’s artistic narrative the hero-character is dying, because the hero must die, otherwise it will cease to be a hero

В статье представлен общий анализ творчества Кишиневского художника Юрия Хоровского, переехавшего в конце 80-ых годов в Москву (тем не менее считающим себя молдавским художником, поддерживающим контакты с местной арт-сценой, и принимающим участие в некоторых художественных проектах в Кишиневе). Автор не преследует цель представить все творчество в целом, выстроенное в хронологическом порядке, а сосредотачивается, в большей степени, на исследовании и анализе формообразования в его скульптуре, а также на определенных образах и отдельно взятых персонажах, присутствующих в его многоплановых работах, выполненных в различных техниках. Описываются образы героя, куклы, розового слоненка, и.т.д. Линия повествования строится на некой комплeментарной параллели, где последовательность событий не столь важна, и отходит на второй план, в пользу отдельно взятой фабулы, как то, жизнь и смерть героя в присутствии розового слоненка. После биографической справки, героем является сам Ю. Хоровский, с его мироощущением, системой ценностей, мифологией и поэтикой. Потом представлен вымышленный им герой, присутствующий в его ранних живописных работах в виде мифических и религиозных персонажей. Далее описывается как художник иносказательно занимает их место и переходит в другое, двухмерное измерение, где после различных перипетий, в компании с розовым слоненком, в итоге, образно обнаруживает себя распятым на кресте. Так, у Хоровского происходит смерть героя-образа, потому, что герой должен умереть, иначе он перестанет быть героем

Cuvinte-cheie
morfogeneza chipului, eroul mitic, păpușă-arhetip, simbolul singular, elefant roz, text semiotic, nume transcendental, mascotă, erosul și kitsch-ul, moartea eroului,

morphogenesis of the character, mythical hero, doll-archetype, singular symbol, pink elephant, semiotic text, transcendental name, mascot, eros and kitsch, the death of the hero,

формообразование образа, мифический герой, кукла-архетип, одинокий символ, розовый слоненок, семиотический текст, трансцендентное имя, талисман, эрос и китч, смерть героя