Traditional Dance Culture in the Moldavian „Ceangǎu” Villages
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
771 5
Ultima descărcare din IBN:
2022-02-24 01:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[398+793.31](478) (4)
Folclor propriu-zis (725)
Divertisment. Jocuri. Sport (1703)
SM ISO690:2012
SZONYI, Vivien. Traditional Dance Culture in the Moldavian „Ceangǎu” Villages. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 138-142. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Traditional Dance Culture in the Moldavian „Ceangǎu” Villages

Cultură tradiţională a dansului ceangăilor în satele din Moldova

CZU: [398+793.31](478)

Pag. 138-142

Szonyi Vivien
 
University of Szeged
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2017


Rezumat

The dance culture of Moldavian Ceangǎu ethnographic group belongs to the Eastern Hungarian dance dialect. In certain villages, people could be familiar with 30 or 40 types of chain and couple dances with simple structures. The origin of these strophic, motive repeating dances with periodical structures could be traced back to Romanian, Moldavian, Bulgarian, Ukrainian, German and Polish interactions. I have researched the Ceangǎu Roman Catholic ethnographic group with Hungarian origin in Moldova as part of Romania since 2012. During the fieldworks, I have visited more communities in Bacǎu County, and I focused on their social system, dance life and dance repertoire. In present as doctoral student, I analyse the formal, stylistic, functional, and contentual changes of dances in only one village, it is called Arini, in the period of 1940’–2010’. Beside this, I would like to get answer to the following questions: a) How the dance culture and the local community could be connected?; b) What kind of effects have the macro and micro historical processes got to the dance as a complex sociocultural practice?; c) How can we apply the theory of structural functionalism during a dance anthropological research?.

Cultura dansului grupului etnografic moldovenesc al ceangăilor aparţine dialectului de dans maghiar estic. În anumite sate, oamenii ar putea cunoaşte în jur de 30 sau 40 de tipuri de dansuri în linie sau perechi cu figuri simple. Aceste dansuri strofice, dansuri cu motive repetate şi structuri periodice, ar putea sa-şi aibă originea în interacţiunile româneşti, moldoveneşti, bulgare, ucrainene, germane şi poloneze. Autorul a cercetat grupul etnografic romano-catolic ceangăii de origine maghiară în Moldova, ca parte a României din 2012. În timpul lucrărilor în teren, autorul a vizitat mai multe comunităţi din judeţul Bacău şi s-a concentrat asupra sistemului lor social, a dansului şi a repertoriului de dans. În prezent, în calitate de doctorand, analizează schimbările formale, stilistice, funcţionale şi de conţinut ale dansurilor doar într-un singur sat, numit Arini, în perioada 1940–2010. În afară de aceasta, ar dori să primească răspuns la următoarele întrebări: a) Cum ar putea fi conectată cultura dansului cu comunitatea locală?; b) Ce fel de efecte au procesele macro şi micro-istorice asupra dansului ca o practică socioculturală complexă?; c) Cum putem aplica teoria funcţionalismului structural în timpul unei cercetări antropologice a dansului?.

Cuvinte-cheie
Ceangǎu, traditional dances, structural functionalism, dance anthropology, dance folkloristic, analysis of changes.