Didactogenia, fenomenul care desfigurează învățământul
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1196 41
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-07 14:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.015.3+159.922 (105)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4033)
Psihologie (3476)
SM ISO690:2012
ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. Didactogenia, fenomenul care desfigurează învățământul. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2015, nr. 3(40), pp. 1-6. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 3(40) / 2015 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Didactogenia, fenomenul care desfigurează învățământul
CZU: 37.015.3+159.922

Pag. 1-6

Şleahtiţchi Mihail
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 28 septembrie 2015


Rezumat

În debutul anilor '30, K.I. Platonov dă un nou suflu ideii de pithiatism a lui J. Babinski și celei de iatrogenie a lui O. Bumke, introducând în circuitul științific noțiunea de didactogenie. De atunci și până în prezent, această noțiune se caracterizează prin aceea că exprimă stările de instabilitate psihoemoțională ori psihosomatică provocate sau agravate, de o manieră involuntară, în condițiile procesului de învățământ, de către pedagogi (educatori, învățători, profesori, antrenori etc.). Odată cu apariția ei au fost puse fundamentele unei noi direcții în analiza și interpretarea procesului de predare-învățare, a unei direcții despre care am putea spune că [i] aduce în vizor „comportamentul negativ al dascălului” [ = teacher misbehavior], [ii] pune accentul pe studiul aprofundat al factorilor care contribuie la dispariția „dascălilor – formatori de generații” și apariția „dascălilor – distrugători de generații”, [iii] duce evidența stărilor patologice provocate sau agravate de comportamentul abuziv / inadecvat al cadrului didactic și [iiii] stabilește modalitățile de administrare eficientă a relației negative „dascăl - discipol”.

In the early 1930s, K.I. Platonov gives a new breath to J. Babinski's notion of pithiatism as well as to O. Bumke's notion of iatrogenesis, introducing the concept of didactogenesis in the scientific circuit. From then until the present time, that concept is characterized by the fact that it expresses states of psycho-emotional or psychosomatic instability caused or aggravated, involuntarily, in the study process, by the teachers (educators, teachers, professors, coaches, etc.). This concept laid the foundations for a new direction in the analysis and interpretation of the teaching-learning process, a direction which [i] brings out the "negative behavior of the teacher" [ = teacher misbehavior], [ii] lays emphasis on the thorough study of the factors contributing to the disappearance of "teachers - shapers of generations " and the emergence of "teachers - destroyers of generations " [iii] keeps track of the pathological states caused or aggravated by the abusive/inadequate behavior of the teachers, and [iiii] establishes the means of an effective management of the negative relationship "teacher - pupil".