Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
936 11 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-11 21:53 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.021 (22) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524) |
SM ISO690:2012 МАЛЕЙ, Александра. Значение цвета в сценическом модернистском искусстве: теория, практика, критика. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 101-106. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 792.021 | ||||||
Pag. 101-106 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În lucrările scenice ale secolului al XX-lea regizorul devine pentru prima oară creatorul şi autorul spectacolului. Punctul de pornire se deplasează, regizorul obţinând prioritate în crearea operei scenice. Astfel se descoperă o anume individualitate şi suficienţă a spectacolului ca atare, independent de analogul literar. În astfel de opere principală devine structura spaţial-plastică a spectacolului. Semantica lucrării trece graniţele unui subiect determinat, permiţându-i spectatorului să pătrundă prin intermediul logicii raţionale în lumea arhetipurilor, a vibraţiilor cosmice etc. cu ajutorul unor mijloace pur estetice. De cele mai multe ori acest proces era perceput foarte dificil de contemporani, oamenii de teatru fiind nevoiţi ei înşişi să creeze lucrări teoretice referitoare la arta nouă. Şi abia peste o jumătate de secol criticii au putut, în sfârşit, să interacţioneze cu noile idei artistice. Un rol important în această nouă structură l-au jucat partiturile cromatice ale spectacolului. |
||||||
Cuvinte-cheie space-plastic structures, color scores. |
||||||
|