Robert Sturua and Postdramatic theater
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1207 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-14 10:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.071.1(479.22) (1)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524)
SM ISO690:2012
KHETAGURI, Levan. Robert Sturua and Postdramatic theater. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 107-110. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Robert Sturua and Postdramatic theater
CZU: 792.071.1(479.22)

Pag. 107-110

Khetaguri Levan
 
Государственный университет им. Джавахишвили
 
 
Disponibil în IBN: 3 februarie 2015


Rezumat

The development of national dramaturgy – mythology well established concept of the XIXth century, linked to the intensification of national movements in Europe, in which 2-3 decades ago, which is not actual anymoreThe role of the leader (also known as „attractor” in synergetics) in the self-organization process of the script can be assumed by: temporal or space elements, inciting events, the main characters’ personalities, etc. We will refer to the time coordinates of the script, especially the duration of the action vs. the subject’s dynamic. Twentieth century, theatrical art, Expressionism started very distinctive individualism, the theater stage has stepped director, painter, composer, author of Art as a serious statement, but at the same time to introduce a completely new problems through drama /later theatrical text/. We need to see the wider context of the history of the theater and see that the professional theater’s twentysix centuries of evolutionary and experimental theater history has been passed on many forms, and saw that he was part of. We are now in the era of postdramatic theatre. The last performance of Robert Sturua at the Rustaveli National theatre was staged in 2011, based on Georgian play by Tamaz Chiladze ... But Robert Sturua’s theater inside and outside of the forms still prodramatic theater.

Dezvoltarea dramaturgiei naționale – concept binecunoscut în secolul al XIX-lea –, legată de intensificarea mișcărilor naționale din Europa 2-3 decenii în urmă, nu mai este actuală. Secolul al XX-lea, arta teatrală, expresionismul au pus începuturile unui individualism foarte distinctiv. Scena teatrală i-a impus pe directori, pictori, compozitori drept autori ai operei de artă, ceea ce a reprezentat o declarație serioasă. În același timp, ei trebuiau să introducă probleme absolut noi prin teatru / mai târziu, prin textul teatral/. Istoria teatrului trebuie examinată într-un context mai larg. Acest lucru ne permite să vedem că, în cele douăzeci și șase de secole de evoluţie şi experimentare, teatrul profesionist a trecut prin mai multe forme și a fost parte din istorie. Suntem acum în epoca teatrului postdramatic. Ultimul spectacol al lui Robert Sturua la Teatrul Național Rustaveli a fost pus în scenă în 2011, pe baza piesei lui Tamaz Chiladze ... Dar teatru lui Robert Sturua, atât în interior, cât şi în exterior, se află încă în teatrul prodramatic.

Cuvinte-cheie
Robert Sturua, Tamaz Chiladze, Rustaveli National Theatre, postdramatic theatre, prodramatic theater