Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
147 12 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-28 20:29 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
615.851.6:159.937 (2) |
Fizioterapie. Terapie fizică. Radioterapie. Alte tratamente terapeutice non-medicamentoase (291) |
Psihologie (3476) |
SM ISO690:2012 MOCANU, Viorica. Explorarea fricii din perspectivă psihodramatică. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2024, nr. 9(169), pp. 263-268. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_38 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației) | ||||||
Numărul 9(169) / 2024 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_38 | ||||||
CZU: 615.851.6:159.937 | ||||||
Pag. 263-268 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Articolul reprezintă o încercare de a descrie fenomenul fricii din perspectivă psihodramatică. Este descifrată percepția fricii ca o componentă înnăscută a psihicului și ca un fenomen modelat de învățare, experiență și procesarea sa cognitivă, punctând foarte succint criteriile de clasificare a fricii. Sunt elucidați factorii care provoacă frica și anume activatorii congenitali, interiozarea socială a surselor de pericol și experiența personală, precum și reacțiile de evitare a fricii, în special evitarea experienței rușinii. Se precizează funcția adaptivă a fricii și cea de înțelegere a sinelui și a propriului tablou al lumii. Sunt delimitate fricile bazate pe o evaluare realistă a situațiilor și cele imaginare; dificultățile în identificarea cauzelor fricilor iluzorii și modalitățile de lucru cu acest gen de frici. Este reliefată necesitatea interevențiilor psihoterapeutice în gestionarea acestei emoții și eliberarea de consecințele ei, oferind exemplu concret cum explorează psihodrama, prin jocul de rol, relațiile individului cu propria frică și conștientizarea cauzelor apariției ei. Toate acestea accentuează necesitatea efortului de dezvoltare a resurselor interne, a creativității și spontanietății, a abilității de a comunica și construi relații, a capacității de autoreglare operativă, care fac posibilă generarea soluțiilor în situații neobișnuite și extreme, pentru a face față provocărilor întru evitarea traumatizării psihice cauzate de diverse frici. |
||||||
Cuvinte-cheie frică, emoţie, psihodramă, psihoterapie, fear, emotion, psychodrama, psychotherapy |
||||||
|