Rolul metacogniţiei în dezvoltarea gândirii știinţifice la cadrele didactice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
156 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-25 14:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.955.072.4:165.1-057.4 (1)
Psihologie (3475)
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152)
SM ISO690:2012
SANDULEAC, Sergiu. Rolul metacogniţiei în dezvoltarea gândirii știinţifice la cadrele didactice. In: Univers Pedagogic, 2023, nr. 4(80), pp. 53-62. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.52387/1811-5470.2023.4.08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 4(80) / 2023 / ISSN 1811-5470

Rolul metacogniţiei în dezvoltarea gândirii știinţifice la cadrele didactice

The role of metacognition in the development of scientific thinking in teachers

DOI:https://doi.org/10.52387/1811-5470.2023.4.08
CZU: 159.955.072.4:165.1-057.4

Pag. 53-62

Sanduleac Sergiu
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 16 februarie 2024


Rezumat

În articolul de față sunt prezentate rezultatele unui studiu experimental realizat pe 288 cadre didactice cu privire la abilitățile lor metacognitive și utilitatea acestora în eficientizarea procesului de gândire științifică. Aceste rezultate au implicații semnificative pentru procesul educațional, sugerând că dezvoltarea metacogniției ar trebui să fie o componentă esențială a formării inițiale și continue a cadrelor didactice, contribuind astfel la formarea gândirii lor științifice. Ca rezultat, studiul a semnalat o creștere semnificativă a metacogniției la cadrele didactice în urma intervenției experimentale. Mărimea efectului a fost semnificativă, indicând o influență puternică a intervenției. Dezvoltarea metacogniției în contextul unui program de dezvoltare a gândirii științifice la cadrele didactice a avut un impact substanțial asupra modului în care cadrele didactice înțeleg și gestionează propriile procese cognitive.

This paper presents the results of an experimental study conducted on 288 teachers regarding their metacognitive abilities and their utility in enhancing the scientific thinking process. These results have significant implications for the educational process, suggesting that the development of metacognition should be an essential component of both initial and ongoing teacher training, thus contributing to the formation of their scientific thinking. The study’s results indicated a significant increase in metacognition among teachers following the experimental intervention. The effect size was significant, indicating a strong influence of the intervention. The development of metacognition within the context of a program aimed at enhancing scientific thinking among teachers had a substantial impact on how teachers understand and manage their own cognitive processes.

Cuvinte-cheie
metacogniţie, gândire ştiinţifică, profesori, formare iniţială şi continuă,

metacognition, scientific thinking, teachers, initial and ongoing training