Modelul conceptual al referențialuli axiologic al elevilor din clasele primare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
237 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-03 08:31
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.3.015-057.87 (1)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2097)
SM ISO690:2012
BICULESCU, Florina-Teodora. Modelul conceptual al referențialuli axiologic al elevilor din clasele primare. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2023, nr. 5(165), pp. 202-207. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_33
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(165) / 2023 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Modelul conceptual al referențialuli axiologic al elevilor din clasele primare

The conceptual model of the axiological reference of primary school students

DOI:https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_33
CZU: 373.3.015-057.87

Pag. 202-207

Biculescu Florina-Teodora
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2023


Rezumat

Articolul prezintă rezultatele cercetării teoretice privind referențialul axiologic al elevilor din învățământul primar. Debutând în cercetare cu ideea despre caracterul continuu al învățării sistemului de valori ale personalității umane, la baza configurării științifice a modelului conceptual al RAE au stat fundamentele teoretice ale RAE ce au creat premise pentru valorificarea pertinentă a unor concepte (valoare, orientări valorice, referențial axiologic), teorii pedagogice (valorilor, încrederii, integralizării orientărilor valorice etc), modele (educației bazate pe inteligență emoțională), paradigme (umanistă, constructivistă, cognitivistă etc), principiile formării orientărilor valorice și mecanisme de formare a orientărilor valorice, promovate metodologic de teoria învățământului primar. Determinantele curriculare privind RAE scot în evidență valorile prioritare ale elevilor: respect, bunătate, autoeducație, reflecție, gestionarea resurselor, managementul învățării, reziliența, creativitatea, excelența, asertivitatea, empatia, spiritul inovator, autonomia, integritatea și responsabilitatea. Studiul procesului de formare a valorilor evocate au condus la stabilirea mecanismelor constituirii etapizate a referențialului axiologic în învățământul primar dinspre conștientizarea valorilor spre afirmarea axiologică, validarea socială și reflecția axiologică orientată spre autoeducație permanentă. parcursul axiologic al elevilor facilitează consolidarea trăsăturilor caracteriale ale personalității elevilor ajustate la orientările valorice specifice vârstei în context axiologic socioeducațional din perspectiva politicilor educației.

The article presents the results of theoretical research on the axiological reference framework of primary school students. Starting from the idea of the continuous nature of the learning process of human values, the scientific configuration of the Axiological Reference Framework (ARF) was based on the theoretical foundations that provided the premises for the relevant utilization of concepts such as values, value orientations, and axiological reference, as well as pedagogical theories related to values, trust, integration of value orientations, etc. The ARF model integrated various models (such as emotional intelligence-based education), paradigms (humanistic, constructivist, etc.), principles of value orientation formation, and mechanisms of value orientation formation, as promoted methodologically by primary education theory. Curricular determinants regarding the ARF highlight the priority values of students, including respect, kindness, self-education, reflection, resource management, learning management, resilience, creativity, excellence, assertiveness, empathy, innovation, autonomy, integrity, and responsibility. The study of the value formation process has led to the identification of phased mechanisms for the construction of the axiological reference framework in primary education, starting from value awareness to axiological affirmation, social validation, and axiological reflection oriented towards lifelong self-education. The axiological journey of students facilitates the consolidation of personal character traits adjusted to age-specific value orientations within the socio-educational axiological context from the perspective of educational policies.

Cuvinte-cheie
valori, referențial axiologic, elevii claselor primare, educaţie axiologică, context axiologic, competența de dezvoltare personală,

values, axiological reference, students, axiological education, axiological context, personal development competence