Direcții ale educației axiologice la preșcolari
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
155 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-12 16:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.21.035 (1)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2097)
SM ISO690:2012
MEIROȘU, Ionela. Direcții ale educației axiologice la preșcolari. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2023, nr. 5(165), pp. 196-201. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_32
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(165) / 2023 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Direcții ale educației axiologice la preșcolari

A possible model of axiological education for preschoolers

DOI:https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_32
CZU: 373.21.035

Pag. 196-201

Meiroșu Ionela
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2023


Rezumat

Articolul prezintă un sistem de idei teoretice care au stat la baza conceptualizării unor direcții ale educației axiologice la preșcolari necesare pentru valorificarea în mediul educațional a valorilor – scopuri, a valorilor – mijloace și a valorilor – criterii de evaluare prin valorificare eficace a dimensiunilor parteneriatului educațional. Conținutul articolului prezintă condițiile pedagogice care asigură educaţia axiologică, deoarece spre desebire de educația prin și pentru valori în învățământul general, la preșcolari nu poate fi abordată problema valorizării imediate a referențialului axiologic. Proiectarea etapelor de realizare a unui parteneriat educațional pe dimensiunea educației axiologice aduce clarificări esențiale la nivelul proiectării obiectivelor, a conținuturilor și a strategiilor adecvate pentru atingerea valorilor-scopuri. Educatorii sunt deschiși pentru colaborare în sensul autodezvoltării profesionale continue pentru abordarea competentă a demersului educațional în învățământul preșcolar. Interpretarea raportului valoare-educație, valoare-atitudine, valoare-mijloc dintr-o perspectivă preponderent socioculturală, permit interpretarea valorilor ca fapte sociale. Oportunitatea conjugării eforturilor în cadrul parteneriatului educațional pentru formarea orientărilor valorice rezultă din conținutul documentelor de politici ale educației (Codul educației), a documentelor curriculare, impuse de provocările lumii contemporane.

This article presents a system of theoretical ideas that formed the basis of the conceptualization of the directions of axiological education for preschoolers necessary for the valorization, in the educational environment, of the values as goals, values as means and values as evaluation criteria through effective valorization of the educational partnership dimensions. The content of the article highlights the pedagogical conditions that ensure axiological education because, unlike the education through and for values in general education, the problem of immediate valorization of the axiological referential cannot be addressed in preschoolers. Designing the stages of achieving an educational partnership on the dimension of axiological education, leads to essential clarifications at the level of designing objectives, contents and appropriate strategies to achieve the values as goals. Educators are open to collaboration in the sense of continuous professional self-development for a competent approach of preschool education. The interpretation of the rapport value - education, value -attitude, and value - mean from a predominantly sociocultural perspective, allows the interpretation of values as social facts. The opportunity to combine efforts within the educational partnership for the formation of value orientations results from the content of education policy documents (Education Code), from the content of curriculum documents, imposed by the challenges of the contemporary world.

Cuvinte-cheie
preşcolari, educaţie axiologică, orientări valorice, referențial axiologic,

preschoolers, axiological education, value orientations, axiological referential