Parteneriatul educațional școală-familie – factor optimizant în formarea comportamentului prosocial al elevilor
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
406 44
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-12 01:26
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.5.015.31:316.72 (1)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2097)
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (798)
SM ISO690:2012
DOROBANȚU-DINA, Roxana-Georgeta. Parteneriatul educațional școală-familie – factor optimizant în formarea comportamentului prosocial al elevilor. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2022, nr. 9(159), pp. 81-88. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7407952
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 9(159) / 2022 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Parteneriatul educațional școală-familie – factor optimizant în formarea comportamentului prosocial al elevilor

School-family educational partnership – optimizing factor in training the prosocial behavior of students

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7407952
CZU: 373.5.015.31:316.72

Pag. 81-88

Dorobanțu-Dina Roxana-Georgeta
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 13 decembrie 2022


Rezumat

În lucrarea de față am esențializat importanța, necesitatea și actualitatea parteneriatului educațional școală-familie pentru formarea unui comportament prosocial elevilor din clasele gimnaziale. De asemenea, am accentuat faptul că încă de la vârsta școlarității elevii învață și dezvoltă relații de comunicare, ajutor reciproc, toleranță, înțelegere, colaborare, promovând și conservând valorile culturale ale grupurilor etnice din care fac parte. Rolul definitoriu îl are familia, ca instituție ce formează norme de viață, acestea fiind ,,șlefuite” în școală, prin activități formale sau nonformale, desfășurate organizat și sistematic. O conotație aparte este atribuită parteneriatului educațional școală-familie, implicării părinților în activitățile școlii și în leadership-ul acesteia, ca partener cu rol decizional în Comitetul de părinți, Consiliul clasei, Asociația părinților din școală și în Consiliul de Administrație. De asemenea, am accentuat importanța Planului Educațional Individualizat (PEI) și a Planului de Intervenție Personalizat (PIP) pentru o situație care necesită activitate diferențiată și personalizată. În baza studiului efectuat la clasă (2015-2018) am expus în lucrarea de față un model al PIP și două instrumente de lucru: chestionarul și interviul structurat pentru părinți, în vederea optimizării relației școală-familie, părinte-copil. Un lucru e cert: pentru buna funcționare a parteneriatului instituțional școală-familie, partenerii educaționali trebuie să fie pregătiți: cadrele didactice, în special cele tinere, ar trebui să regăsească în oferta de formare continuă acest aspect (lucrul cu familia, cu atât mai mult cu cât în ultimii 10 ani cel puțin un părinte este plecat la muncă în străinătate!), iar părinții să fie îndrumați, susținuți de consilierul școlar sau diriginte, nu doar informați.

In the present paper, I essentialized the importance, necessity and actuality of the school-family educational partnership for the formation of a prosocial behavior of students. We also emphasized the fact that from school age students learn and develop relationships of communication, mutual help, tolerance, understanding and collaboration – promoting and preserving the cultural values of the ethnic groups they belong to. The family has the defining role, as an institution that forms norms of life, these being "polished" in school, through formal or informal activities, carried out in an organized and systematic manner. A special connotation is attributed to the school-family educational partnership, the involvement of parents in the school's activities and in its leadership, as a partner with a decision-making role in the Parents' Committee, the Class Council, the School's Parents' Association and the Board of Directors. We also emphasized the importance of the Individualized Education Plan (IEP) and the Personalized Education Plan (PIP) for a situation that requires differentiated and personalized activity. Based on the study carried out in the classroom (2015-2018), in this work I presented a model of PIP and two working tools: the questionnaire and the structured interview for parents, in order to optimize the school-family, parent-child relationship. One thing is certain: for the good functioning of the school-family institutional partnership - the educational partners must be prepared: teachers, especially young ones, should find this aspect in the offer of continuous training (working with the family, even more so since in the last 10 years at least one parent has gone to work abroad!), and the parents should be guided, supported by the school counselor or director, not just informed.

Cuvinte-cheie
comportament prosocial, parteneriat educaţional, educație social-morală, interculturală, plan educațional individualizat (PEI), competențe social-morale, plan de intervenție personalizat (PIP),

prosocial behavior, educational partnership, social-moral, intercultural education, individualized educational plan (PEI), social-moral skills, personalized intervention plan (PIP)