The relational and normative accommodation at the school level of the pupils in traditional school and those in step by step schools.
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1006 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-25 17:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9.072 (97)
Psihologie (3475)
SM ISO690:2012
CÎNDEA, Adela. The relational and normative accommodation at the school level of the pupils in traditional school and those in step by step schools.. In: Psihologie, revista ştiinţifico-practică , 2021, nr. 2(39), pp. 37-46. ISSN 1857-2502. DOI: https://doi.org/10.46728/pspj.2021.v39.i2.p37-46
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie, revista ştiinţifico-practică
Numărul 2(39) / 2021 / ISSN 1857-2502 /ISSNe 2537-6276

The relational and normative accommodation at the school level of the pupils in traditional school and those in step by step schools.

Adaptarea relațională și normativă la mediul școlar a elevilor din clasele tradiționale și step by step.

DOI:https://doi.org/10.46728/pspj.2021.v39.i2.p37-46
CZU: 159.9.072

Pag. 37-46

Cîndea Adela
 
West University of Timisoara
 
 
Disponibil în IBN: 22 decembrie 2021


Rezumat

Beginning from the presence of Step by Step educational alternative at the level of the Romanian educational space, from its spreading area and from its defi nitive specifi c aspects which this alternative illustrates at the level of the instructive-educative process, we decided to approach a comparative study between this educational alternative and the traditional educational system on the direction of pupils’ relational and normative accommodation inside the school environment. We can diff erentiate the following indicators for relational accommodation dimension: pupils’ relational behaviour and their capacity to communicate with peers and teachers. Used instruments: questionnaire (questions II and III). The obtained results can determine if this educational alternative is suitable for our country educational system. Within the Step by Step pattern, in the fi rst grade, the number of pupils who manage to do this is 10, which is 20.8%, in the second grade, the number rises to 25, which is 52.1%, while in the third grade the number rises to 35 pupils, which constitutes 72.9%.

Pornind de la prezența alternativei educaționale Step by Step la nivelul spațiului educațional românesc, de la aria sa de răspândire și de la aspectele defi nitive, specifi ce pe care această alternativă le ilustrează la nivelul procesului instructiv-educativ, am decis să abordez o analiză comparativă între această alternativă educațională și sistemul tradițional de învățământ asupra dimensiunilor de acomodare relațională și normativă a elevilor în mediul școlar. Ca indicatori pentru dimensiunea adaptării relaționale putem diferenția: comportamentul relațional al elevilor și, de asemenea, capacitatea acestora de a comunica cu colegii și profesorii. Instrumente utilizate: chestionar (întrebările II și III). Rezultatele obținute pot ilustra dacă această alternativă educațională este adecvată sistemului educațional din țara noastră. În cadrul modelului Step by Step, în clasa întâi, numărul elevilor care reușesc să facă acest lucru este 10 ce constituie 20,8%, în clasa a doua numărul acestora crește la 25, adică 52,1%, în timp ce în clasa a treia numărul crește la 35 de elevi, adică 72,9%.

Cuvinte-cheie
relational accommodation, normative accommodation, Step by Step educational alternative, traditional education,

acomodare relațională, acomodare normativă, alternativa educațională Step by Step, educația tradițională