Constituirea artei academice acordeonistice din RSS Moldovenească în perioada anilor 1940–1960
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
380 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-01 20:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
786.8(478)"1940-1960" (2)
Muzică (1814)
SM ISO690:2012
CALMÎŞ, Dumitru. Constituirea artei academice acordeonistice din RSS Moldovenească în perioada anilor 1940–1960. In: Arta , 2021, nr. 2(AAV), pp. 38-44. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.05
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Constituirea artei academice acordeonistice din RSS Moldovenească în perioada anilor 1940–1960

The constitution of the academic accordion art in the Moldavian SSR in the period 1940–1960

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.05
CZU: 786.8(478)"1940-1960"

Pag. 38-44

Calmîş Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 22 decembrie 2021


Rezumat

Odată cu anexarea Basarabiei la URSS procesul de profesionalizare a acordeoniștilor, cuprinzând toate nivelurile învățământului artistic din țară, este influențat de evoluția artei interpretative din Europa de Est (în special Rusia, Belarus, Ucraina). Bazele academice sunt consolidate de iluștri pedagogi, precum Iziaslav Birbraier, Valentin Zagumionov (elevul lui I. Birbraier), Ivan Folomkin (unul din primii absolvenți ai Institutului Muzical-Pedagogic de Stat Gnesin din Moscova) ș.a. Pe parcursul anilor 1940–1960 constituirea artei interpretative acordeonistice din RSS Moldovenească a fost condiționată nemijlocit de ideologizarea masivă a spațiului cultural ex-sovietic, ceea ce a estompat în mare parte aspectul identitar național în procesul de academizare a acordeonului. Având la temelie estetica clasico-romantică „ajustată” de doctrina realismului socialist, profesionalizarea instrumentiștilor basarabeni se distinge printr-un proeminent conservatism în comparație cu alte școli de acordeon din acea perioadă, precum cea germană, daneză, cehă ș.a. (ne referim în primul rând la sfera componistică). Chiar dacă în respectivul segment temporal acordeonul nu a reușit să se integreze plenar în „familia” instrumentelor academice europene, ținând cont de unele sfere (organologică, componistică, pedagogică, interpretativă) ce se cereau a fi intens perfecționate, totuși primele decenii postbelice pot fi considerate punctul de referință a statornicirii statutului academic al armonicii cromatice în RSS Moldovenească.

With the annexation of Bessarabia to the USSR, the process of professionalization of accordionists, convering all levels of artistic education in the country, is influenced by the evolution of performing arts in Eastern Europe (especially Russia, Belarus, Ukraine). The academic bases are consolidated by illustrious pedagogues, such as Iziaslav Birbraier, Valentin Zagumionov (I. Birbraier’s student), Ivan Folomkin (one of the first graduates of the Gnesin State Musical-Pedagogical Institute in Moskow) and others. Durind the years 1940–1960, the establishment of the accordion interpretive art in the Moldavian SSR was directly conditioned by the massive ideologization of the ex-Soviet cultural space, which largely blurred the national identity aspect in the accordion academization process. Based on the classical-romantic aesthetics „adjusted” by the doctrine of socialist realism, the professionalization of Bessarabian instrumentalists is distinguished by a prominent conservatism compared to other accordion schools of that period, such as German, Danish, Czech etc. (we refer primarily to the compositional domain). Even if in this time segment the accordion failed to fully integrate into the „family” of European academic instruments, taking into account some areas (organological, compositional, pedagogical, interpretive) that needed to be intensely perfected, the first postwar decades can still be considered the reference point for establishing the academic status of chromatic harmonics in the Moldavian SSR

Cuvinte-cheie
acordeon, academizare, artă interpretativă, sovietizare, repertoriu acordeonistic,

accordion, academization, interpretive art, Sovietization, accordion repertoire