Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
380 12 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-01 20:13 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
786.8(478)"1940-1960" (2) |
Muzică (1814) |
SM ISO690:2012 CALMÎŞ, Dumitru. Constituirea artei academice acordeonistice din RSS Moldovenească în perioada anilor 1940–1960. In: Arta , 2021, nr. 2(AAV), pp. 38-44. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.05 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.05 | ||||||
CZU: 786.8(478)"1940-1960" | ||||||
Pag. 38-44 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Odată cu anexarea Basarabiei la URSS procesul de profesionalizare a acordeoniștilor, cuprinzând toate nivelurile învățământului artistic din țară, este influențat de evoluția artei interpretative din Europa de Est (în special Rusia, Belarus, Ucraina). Bazele academice sunt consolidate de iluștri pedagogi, precum Iziaslav Birbraier, Valentin Zagumionov (elevul lui I. Birbraier), Ivan Folomkin (unul din primii absolvenți ai Institutului Muzical-Pedagogic de Stat Gnesin din Moscova) ș.a. Pe parcursul anilor 1940–1960 constituirea artei interpretative acordeonistice din RSS Moldovenească a fost condiționată nemijlocit de ideologizarea masivă a spațiului cultural ex-sovietic, ceea ce a estompat în mare parte aspectul identitar național în procesul de academizare a acordeonului. Având la temelie estetica clasico-romantică „ajustată” de doctrina realismului socialist, profesionalizarea instrumentiștilor basarabeni se distinge printr-un proeminent conservatism în comparație cu alte școli de acordeon din acea perioadă, precum cea germană, daneză, cehă ș.a. (ne referim în primul rând la sfera componistică). Chiar dacă în respectivul segment temporal acordeonul nu a reușit să se integreze plenar în „familia” instrumentelor academice europene, ținând cont de unele sfere (organologică, componistică, pedagogică, interpretativă) ce se cereau a fi intens perfecționate, totuși primele decenii postbelice pot fi considerate punctul de referință a statornicirii statutului academic al armonicii cromatice în RSS Moldovenească. |
||||||
Cuvinte-cheie acordeon, academizare, artă interpretativă, sovietizare, repertoriu acordeonistic, accordion, academization, interpretive art, Sovietization, accordion repertoire |
||||||
|