Psihoeducarea și formarea abilităţilor sociale pentru aparținătorii persoanelor cu dizabilități
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
75 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.015.3:616.8-055.5/.7 (1)
Основы образования. Теоретические основы. Философские основы и др. (4034)
Инфекционные заболевания. Инфекционные лихорадки (974)
SM ISO690:2012
GLAVAN, Aurelia, BĂLĂNUȚĂ, Tatiana. Psihoeducarea și formarea abilităţilor sociale pentru aparținătorii persoanelor cu dizabilități. In: Învățământul superior: tradiţii, valori, perspective, Ed. 1, 29-30 septembrie 2023, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2023, Vol. 1, pp. 159-167. ISBN 978-9975-46-816-9. DOI: https://doi.org/10.46727/c.29-30-09-2023.p159-167
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul superior: tradiţii, valori, perspective
Vol. 1, 2023
Conferința "Învățământul superior: tradiţii, valori, perspective"
1, Chişinău, Moldova, 29-30 septembrie 2023

Psihoeducarea și formarea abilităţilor sociale pentru aparținătorii persoanelor cu dizabilități

Psychoeducation and social skills training for caretakers of disabled persons

DOI:https://doi.org/10.46727/c.29-30-09-2023.p159-167
CZU: 37.015.3:616.8-055.5/.7

Pag. 159-167

Glavan Aurelia1, Bălănuță Tatiana2
 
1 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău,
2 Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 9 mai 2024


Rezumat

The way we perceive and react to a chronic disability is the result of our personality and psycho-emotional structure, but also the result of our professional training. A disability affects not only the life of the person in question, but also that of those around them, it involves the appearance and adaptation to physical, psychological, social and environmental changes. The occurrence of a disability in a family member has an impact on the entire family system, and the evolution of the disease is influenced by the way in which the family members act and adapt to the stress caused by the disease and the needs of the disabled one. This paper highlights the role of psychosocial education in increasing the quality of life of people with chronic disabilities following a stroke. The results highlighted the predictive role of certain individual, familial and extra-familial characteristics in relation to the dimension of psychosocial adaptation among their caretakers.

Cuvinte-cheie
disability, caretaker, family, stroke, care, psychoeducation