Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
912 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-21 16:12 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
316.77 (504) |
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (799) |
SM ISO690:2012 ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. O intervenție secvențială în mitologia transmiterii. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2020, nr. 1(58), pp. 65-77. ISSN 1857-0224. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială | ||||||
Numărul 1(58) / 2020 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432 | ||||||
|
||||||
CZU: 316.77 | ||||||
Pag. 65-77 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În sursele de specialitate, fenomenul de transmitere socioculturală este asociat cu un „dar care trezește”. Or, desfășurându-se „ la toate nivelurile și la toate vârstele vieților noastre” în vederea perpetuării modelelor existențiale virtuoase, fenomenul avut în vedere „declanșează în noi emoții și stări cognitive nebănuite, ne determină să trăim o experiență neobișnuită, să ne raliem unor noi cunoștințe, valori, identități sau culturi”. În calitatea sa de „dar care trezește”, transmiterea socioculturală constituie, fără îndoială, o sursă de schimbare „atât pentru cel care dă, cât și pentru cel care primește”. Ceea ce vine dinspre cei ,,aflați la un capăt al legăturii” se impune prin capacitatea de-a influența substanțial „viața celor aflați la celălalt capăt al legăturii”. În definitiv, genul vizat de transmitere poate fi asociat cu un factor stimulator, susceptibil să le inducă actorilor sociali însușirea de a da și de a primi „lucruri importante”, cu adevărat interesante, notabile și esențiale. De vreme ce transmiterea socioculturală, având ,,ținuta” de ,,dar care trezește”, redă un fenomen de o întindere enormă și de o profunzime care covârșește măsura ordinară, este absolut firesc ca oamenii, interesându-se de natura și formele de manifestare ale lui, să ofere diverse puncte de vedere. Unele din ele sunt suficient de bine structurate, bazate pe principiile logicii, convingătoare. Altele, însă, duc lipsă de consistență și de claritate, ceea ce ne face să intrăm, volens - nolens, sub dominația stării de confuzie. Neavând temeiuri reale, acestea din urmă apar, de cele mai multe ori, în varianta unor aprecieri exagerate sau reprezentări simpliste, adică a unor piste interpretative false sau – mai exact – a unor elementare mituri de expresie fenomenologeică. Cu luarea în calcul a ultimului raționament, în studiul de față se face referință la trei construcții mitice care, în mod evident, distorsionează entitatea fenomenului de transmitere socioculturală. Este vorba despre aprecierile în conformitate cu care (i) ,,toți oamenii sunt experți în transmitere”, (ii) ,,transmiterea este bună în sine” și (iii) ,,transmiterea înseamnă comunicare”. |
||||||
Cuvinte-cheie transmitere, mit, mitologie, transmission, myth, mythology |
||||||
|