Fără viziune şi proiecţie nu există educaţie (pledoarie pentru o filosofie a educaţiei)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
854 35
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-26 21:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01 (4380)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4033)
SM ISO690:2012
CUCOŞ, Constantin. Fără viziune şi proiecţie nu există educaţie (pledoarie pentru o filosofie a educaţiei). In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2018, nr. 1(107), pp. 2-5. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 1(107) / 2018 / ISSN 1810-6455

Fără viziune şi proiecţie nu există educaţie (pledoarie pentru o filosofie a educaţiei)

There Is No Education without Vision and Projection (In Defense of Advocacy for a Philosophy of Education

CZU: 37.01

Pag. 2-5

Cucoş Constantin
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 4 octombrie 2019


Rezumat

Autorul pledează argumentativ pentru o filosofie a educaţiei, ca vector al acţiunii formative, care vizează un plan reflexiv de proiectare a unei viziuni, o perspectivă ideatică, în capacitate de a justifica, directiva şi valida practica paideică. Or, filosofia educaţiei reprezintă o disciplină integrativă, cu caracter metateoretic şi holistic, ce pune sub semnul interogaţiei şi reflecţiei (din perspectiva reperelor: existenţă, acţiune, cunoaştere, valori, normativitate, temporalitate) mai multe orizonturi legate de educaţie: esenţa şi sensul educaţiei, fundamentele acţiunii educative, legătura dintre educaţie şi celelalte practici umane, finalităţile educaţiei, valorile transmise prin practicile paideice etc. Astfel, se cristalizează şase profiluri teoretice şi interdependente, ce se subscriu filosofiei educaţiei: ontologia educaţiei, praxiologia educaţiei, epistemologia educaţiei, axiologia educaţiei, normativitatea educaţiei și dialectica educaţiei

The author argues in favor of a philosophy of education as a vector of formative action, aiming at a reflexive plan in order to design a vision, an idea-based perspective able to justify, direct, and validate pedagogical practice. The philosophy of education is an integrative discipline with a metatheoretical and holistic character, which questions and reflects upon (from the viewpoint of existence, action, knowledge, values, normativity, and temporality) a number of horizons related to education: the essence and the meaning of education, the foundations of educational action, the link between education and other human practices, the outcomes of education, the values transmitted through pedagogical practices etc. It is thus that six theoretical and interdependent profiles supporting the philosophy of education are crystallized: the ontology of education, the praxeology of education, the epistemology of education, the axiology of education, the normativity of education, and the dialectics of education.

Cuvinte-cheie
filosofia educaţiei, viziune, epistemologie, praxiologie, axiologie