Dezvoltarea durabilă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
940 96
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-01 20:40
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.03 (784)
Educație (14647)
SM ISO690:2012
CRISTEA, Sorin. Dezvoltarea durabilă. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2019, nr. 2(114), pp. 54-56. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 2(114) / 2019 / ISSN 1810-6455

Dezvoltarea durabilă

Sustainable Developement

CZU: 37.03

Pag. 54-56

Cristea Sorin
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 19 septembrie 2019


Rezumat

Dezvoltarea durabilă vizează realizarea optimă a funcţiei centrale a educaţiei de formare a personalităţii umane în vederea integrării sale sociale pe termen lung. La nivel de concept pedagogic operaţional, formarea-dezvoltarea durabilă condiţionează calitatea curriculumului şcolar, inclusiv prin deschiderea spre „noile educaţii”. Este fundamentată şi promovată de UNESCO prin construcţia unui scop general: a) politic – „transformarea universală a lumii noastre”; b) pedagogic – proiectarea şi realizarea educaţiei de calitate. Obiectivele de învăţare – definite în termeni de competenţe – sunt elaborate prin specificarea scopului pedagogic general. În plan normativ superior, axiomatic, educaţia de calitate este un factor-cheie pentru dezvoltarea durabilă, probat la nivel de proiectare curriculară cu caracter global (obiective – conţinuturi de bază; metodologie de predare-învăţareevaluare) şi deschis (în raport de resursele şi condiţiile concrete existente care solicită forme de organizare şi stiluri pedagogice adecvate). Apelul necondiţionat la dezvoltarea durabilă întreţine însă şi riscuri generate de tendinţa de supralicitare a educaţiei nonformale şi informale sau a curriculumului local. Soluţiile viabile implică raportarea dezvoltării durabile la toate resursele axiologice şi metodologice ale educaţiei permanente şi ale autoeducaţiei. Fixarea epistemologică a conceptului pedagogic de dezvoltare durabilă este realizabilă în contextul proiectării curriculare a educaţiei/instruirii. La acest nivel este valorificată tendinţa de abordare formativă prospectivă a realităţii din perspectivă psihologică şi socială, analitică şi sintetică

Sustainable development aims at optimizing the central function of education for human personality training with a view for long-term social integration. At operational pedagogical concept level, sustainable development and training ensure the quality of the school curriculum, also by opening towards “new education”. It is founded and promoted by UNESCO by working towards a general goal: a) political – “the universal transformation of our world”; b) pedagogical – the design and achievement of quality education. Learning objectives, defined in terms of competencies, are developed by specifying the general educational goal. In the higher-level, axiomatic normative framework, quality education is a key factor for sustainable development, tested at global curricular design level (objectives – basic contents; teaching-learning-assessment methodology), as well as at open design level (in terms of resources and of the existing specific conditions that require appropriate forms of organization and pedagogical styles). Nevertheless, an unconditional appeal to sustainable development holds the risk of overburdening non-formal and informal education or the local curriculum. Viable solutions involve relating sustainable development to all the axiological and methodological resources of lifelong learning and self-education. The epistemological anchoring of the pedagogical concept of sustainable development is achievable in the context of curricular design for education/training. At this level, the tendency for a prospective formative approach towards reality from a psychological, social, analytical, and synthetic perspective is capitalized.

Cuvinte-cheie
dezvoltarea durabilă, educaţie permanentă, UNESCO,

sustainable development, lifelong learning, UNESCO.