Abstracția – formă a libertății. Expoziție de pictură abstractă din perioada anilor ’60 – ’90 ai secolului al XX-lea
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
939 23
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-25 10:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.51:75(478) (2)
Muzee. Expoziții permanente (507)
Pictură (407)
SM ISO690:2012
BREAZU, Florina. Abstracția – formă a libertății. Expoziție de pictură abstractă din perioada anilor ’60 – ’90 ai secolului al XX-lea. In: Arta , 2019, nr. 1(AV), pp. 48-55. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Abstracția – formă a libertății. Expoziție de pictură abstractă din perioada anilor ’60 – ’90 ai secolului al XX-lea

Abstraction – a form of freedom. Abstract painting exhibition from the ’60s – ’90s of the XX century

CZU: 069.51:75(478)

Pag. 48-55

Breazu Florina
 
Colegiul de Arte Plastice „Alexandru Plamadeală“, Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 30 iunie 2019


Rezumat

Lipsa unui studiu despre pictura abstractă în Republica Moldova, a constituit un prim imbold pentru cercetarea temei respective, iar conceptul curatorial a fost orientat spre confirmarea prezenței elementelor formaliste și a picturii abstracte în cadrul fenomenului artistic din RSSM și apoi în RM, prezența acestora în creația unor artiști de referință pentru arta națională. Expoziția a fost una retrospectivă și s-a focalizat asupra unor opere realizate în perioada anilor ’60 – ’90. Prin acest proiect s-a încercat identificarea unui traseu de evoluție a picturii abstracte, precum și elucidarea unor căutări stilistice, conceptuale și de ideologie estetică s-a încercat de a răspunde la întrebări, precum: cum a fost posibilă ruptura de contextul si de reperele realismului socialist si reflectarea unui conținut estetic absolut diferit față de comanda socială; depistarea celor mai incipiente forme de manifestare a artei abstracte; când și cum a fost posibilă racordarea si sincronizarea la contextul internațional etc. Selecția urmărită a pus în evidență varietatea direcțiilor acoperite de pictura abstractă autohtonă – pictura nonfigurativă. Au fost puși în evidență artiștii care au urmat traseul abstract ca pe o formulă a identității artistice dar și cei pentru care arta abstractă nu a constituit decât un pasaj sau o etapă în edificarea demersului plastic. S-au urmărit modificările de stil in cadrul creației unuia si aceluiași autor prin selectarea a câte două lucrări din etape sau serii diferite.

The lack of a study on abstract painting in the Republic of Moldova constituted a first impetus for the research of the respective theme and the curatorial concept was oriented towards confirming the presence of formalistic elements and then the abstract painting within the artistic phenomenon of the MSSR and then of the Republic of Moldova, their presence in the creation of notable artists of the national art. The exhibition was a retrospective one and focused on works performed during the ’60s – ’90s of the XX century. This project attempted to identify the evolutionary path of abstract painting, as well as to elucidate stylistic, conceptual and aesthetic ideology searches. Questions such as: how it was possible to break the context and the landmarks of socialist realism and reflect an aesthetic content absolutely different from the social order; discovering the most inaugural forms of abstract art; when and how it was possible to connect and synchronize to the international context etc. The chosen selection highlighted the variety of directions covered by autochthonous abstract painting – nonfigurative painting. The artists, who followed the abstract as a formula of artistic identity, are highlighted but also the artists for whom abstract art was only a passage or a step in building the plastic approach are presented. Variations of style have been followed in the creation of one and the same author by selecting two works from different periods or series.

Cuvinte-cheie
artă abstractă, artă nonfigurativă, concept curatorial, artă națională,

abstract art, nonfigurative art, curatorial concept, national art