Spaţiile damnate şi semnificaţia lor în Povestea lui Stan Păţitul şi în povestea Ivan Turbincă de Ion Creangă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1067 52
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 11:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-34.09 (19)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2113)
SM ISO690:2012
IVANOV, Constantin. Spaţiile damnate şi semnificaţia lor în Povestea lui Stan Păţitul şi în povestea Ivan Turbincă de Ion Creangă. In: Revistă de știinţe socioumane , 2017, nr. 3(37), pp. 76-86. ISSN 1857-0119.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revistă de știinţe socioumane
Numărul 3(37) / 2017 / ISSN 1857-0119 /ISSNe 2587-330X

Spaţiile damnate şi semnificaţia lor în Povestea lui Stan Păţitul şi în povestea Ivan Turbincă de Ion Creangă

Damned spaces and their significance in Povestea lui Stan Păţitul and in the story Ivan Turbincă by Ion Creangă

CZU: 821.135.1-34.09

Pag. 76-86

Ivanov Constantin
 
Institutul de Filologie al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 25 noiembrie 2018


Rezumat

Articolul dat analizează interacţiunea personajelor principale din Povestea lui Stan Păţitul şi din povestea Ivan Turbincă cu spaţiile damnate, unde răul antropomorfizat are o influenţă deosebită asupra evenimentelor. Datorită acestui fapt, abordarea problematicii răului drept cadru de influenţă într-un spaţiu bine conturat, în poveştile crengiene, reprezintă, de fapt, analiza expresiilor acestuia în raport cu răul ca reprezentare arhetipală. Aceste spaţii devin, în naraţiunile crengiene, imagini ilustrative ale credinţelor şi superstiţiilor din imaginarul popular românesc, dar şi ale rolului pe care le-au avut în tabuizarea lor.

This article follows the interaction of the main characters from „Povestea lui Stan Păţitul” and the Ivan Turbinca's story with the damn spaces, where the anthropomorphized evil has a special influence. Due to this fact the approach of the problematic evil as a frame of influence in a well-conceived space in the Creangă’s stories is in fact the analysis of its expressions in relation to evil as an archetypal representation. These spaces become illustrative images of beliefs and superstitions from the Romanian folk imagery in the Creangă’s narrations, but also the role they had played in their taboo.

Cuvinte-cheie
demonic, arhetip,

primordial, expresia răului, damnare.