Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
956 16 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-25 20:47 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
730(478)(092) (12) |
Arte plastice (430) |
SM ISO690:2012 MARIAN, Ana. Portretul în creaţia sculptorului Lazăr Dubinovschi. In: Arta , 2018, nr. 1(AV), pp. 46-52. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 1(AV) / 2018 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 730(478)(092) | ||||||
Pag. 46-52 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Un documentarist şi un romantic al epocii sale, sculptorul Lazăr Dubinovschi (01.05.1910, or. Făleşti – 29.11.1982, or. Chişinău), a profesat portretul, în special, în sculptura de şevalet. Sculptorul s-a manifestat într-o perioadă a rigorilor artei realismului socialist. Formarea sa profesională are loc la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti, unde i-a avut ca profesori pe Dimitrie Paciurea şi Oscar Han. În creaţia sa se resimte şi influenţa lui Antoine Bourdelle, în atelierul căruia a studiat la Paris. În anii 1951–1953 Lazăr Dubinovschi activează în atelierul celebrului sculptor-monumentalist E. Vucetici, la Moscova. Cronologic, portretele sale se reunesc în patru cicluri: portretele anilor 1940, create în cele mai bune tradiţii ale şcolii româneşti de sculptură; portretele anilor 1950, în care documentarismul este covârşitor; cele ale anilor 1960, romantice şi realiste concomitent; şi, cununa acestora, în anii 1970, în care diversitatea stilistică se face remarcată de la o lucrare la alta. Întreaga sa perioadă de creaţie a fost marcată prin experimente care au adus cu sine o mare varietate de abordări. Sculptorul a lăsat o bogată moştenire artistică, valoarea căreia constituie o problemă actuală de studiu pentru criticii de artă. |
||||||
Cuvinte-cheie sculptură, portret, realism socialist, aspecte psihologice, documentarism, romantism, realism, racursiu, diversitate stilistică. |
||||||
|