Fenomenul standardului jazzistic  în repertoriul formaţiei „UNIVOX VOCAL BAND”
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
874 22
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-31 08:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.161:788.5.087.2 (1)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
TCACENCO, Victoria. Fenomenul standardului jazzistic  în repertoriul formaţiei „UNIVOX VOCAL BAND”. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 47-53. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Fenomenul standardului jazzistic  în repertoriul formaţiei „UNIVOX VOCAL BAND”

Jazz standard phenomenon in the repertoire of the group ”UNIVOX VOCAL BAND”

CZU: 785.161:788.5.087.2

Pag. 47-53

Tcacenco Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2017


Rezumat

Articolul de faţă este dedicat fenomenului de standard – un component-cheie al muzicii de jazz, un mijloc important de păstrare şi dezvoltare a tradiţiei jazzistice. Scopul autoarei constă în cercetarea tratării standardelor de jazz în aranjamentele realizate şi cântate de formaţia autohtonă „Univox Vocal Band”. Analiza se realizează pe baza melodiilor de jazz de diferite genuri, cum ar fi legendarul imn creştin „Amazing Grace”, cântecul „Christmas Song” din repertoriul lui Mel Tormé, cântecul „Ol’ Man River” din musical-ul „Boat Show” semnat de J. Kern, precum şi pe şlagărul „Ain’t No Sunshine” al cântăreţului de R&B Bill Withers. Pe baza analizei făcute se scot la iveală cele mai reprezentative trăsături ale compoziţiilor selectate, care reflectă asimilarea tradiţiilor universale de interpretare a standardului. Astfel, la nivel melodic se observă folosirea iscusită a pattern-urilor intonaţionale de blues, la nivel armonic utilizarea procedeelor de blue scale, blue chords, barbershop harmoinies, la nivel ritmic muzicienii formaţiei redau specificul mijloacelor de secondary rag, swing feeling, iar la nivel de factură observăm utilizarea unor astfel de procedee, cum ar fi walking bass, tehnica riff-urilor, call-and-response, ostinato, poliostinato.

This article is dedicated to jazz standard phenomenon as a key component of jazz music, an important tool of preserving and developing the jazz tradition. The aim of the author is to study the treatment of jazz standards in the arrangements made and performed by the Moldovan artistic group ”Univox Vocal Band”. The analysis is based on jazz songs of various genres, such as the legendary Christian hymn ”Amazing Grace”, the ”Christmas Song” borrowed from Mel Tormé’s repertoire, the ”Ol‚ Man River” song from the musical ”Boat Show” composed by J. Kern, as well as a song ”Ain’t No Sunshine” sang by R&B singer Bill Withers. Based on the analysis made, the most representative features of the selected compositions are revealed, all of them reflecting the assimilation of universal traditions of jazz standard interpretation. Thus, at the melodic level we can see the use of the blues patterns, at the harmonic level – the utilization of blue scale, blue chords, barbershop harmonies. At the rhythmic level musicians transmit such specific jazz features, as secondary rag, swing feeling, and on the texture level one can observe the application of specific techniques: walking bass, riffs, call-and-response, ostinato, poliostinato.

Cuvinte-cheie
jazz, Standard, riff,

„Univox Vocal Band”, Mel Tormé, Jerome Kern, Bill Withers, mainstream, blue scale, blue chords, barbershop harmoinies, secondary rag, swing feeling, walking bass, call-andresponse.,

break