Scenografia din RSSM in primele decenii postbelice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
789 19
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-20 17:14
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.021(478)(091) (4)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524)
SM ISO690:2012
MALCOCI, Vitalie. Scenografia din RSSM in primele decenii postbelice. In: Arta , 2017, nr. 1(AV), pp. 83-90. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Scenografia din RSSM in primele decenii postbelice
CZU: 792.021(478)(091)

Pag. 83-90

Malcoci Vitalie
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 19 octombrie 2017


Rezumat

Preocupările pentru arta teatral-decorativă din RSSM se fac simțite mai cu seamă incepand cu a doua jumătate a anilor ’40 și pană la finele anilor ’60 ai secolului trecut. Studierea proceselor complexe ce se desfășoară in primele două decenii postbelice ajută la trasarea și determinarea noilor orientări și tendințe in arta teatrală. Evoluția scenografiei moldovenești și trasarea direcțiilor noi in arta decorativă teatrală sunt determinate de activitatea unora dintre cei mai consacrați pictori-scenografi care și-au desfășurat activitatea profesională in cele mai prestigioase centre culturale din țară. Scenografii Anatol Şubin, Konstantin Lodzeiski, Boris Sokolov, Anton Mater, Nicolai Alentiev, Boris Piskun ș.a. fac parte din pleiadă de pictori-scenografi ce definesc criteriile și trasează căile de dezvoltare a scenografiei profesionale din Moldova. Ei au contribuit la diversificarea limbajului scenic prin diverse principii și forme de expresie plastică, la sporirea modalităților de rezolvare a cadrului vizual. Artiștii au parcurs o cale destul de complicată și deloc ușoară in dezvoltarea sa, marcată de noi căutări ale formelor de exprimare și mijloacelor de organizare a spațiului. Odată cu apariția pictorilor cu pregătire specială in domeniul scenografiei, au fost apreciate caracteristicile abordării moderne la crearea imaginii vizuale.     

The concerns for theatrical decorative art of the MSSR arise mainly between the second half of the 40s and the late 60s of the past century. The study of the complex processes that develop in the first two postwar decades helps determining and outlining new directions and trends in theatrical art. The evolution of Moldovan scenography and creation of new directions in the theatrical decorative art is determined by the activity of renowned painters-scenographers who carried out their professional activity in the most prestigious cultural centers of the country. Scenographers Anatol Şubin, Konstantin Lodzeiski, Boris Sokolov, Anton Mater, Nicolai Alentiev, Boris Piskun and others belong to a pleiad of painters-scenographers that define the criteria and draw the paths for the development of the professional scenography in Moldova. They contributed to the diversification of the scenic language through various principles and forms of plastic expression, and to the increase of modalities of solving visual framework. Under the sign of seeking innovative forms of expressions and new means of space organization, the artists had to move along a complicated path. With the advent of painters with special training in scenography, the modern approach towards the creation of the visual image was acknowledged.

Cuvinte-cheie
scenografie, artă teatrală, spațiu scenic, exprimare plastică, spectacol, decor