Cum un edificiu realizat conform proiectului-model a devenit monument de arhitectură (sau cu privire la autorul catedralei Romano-Catolice din Chişinău)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
879 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-06 13:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
726.6(478-21) (1)
Arhitectură (636)
SM ISO690:2012
IURCENCO, Natalia. Cum un edificiu realizat conform proiectului-model a devenit monument de arhitectură (sau cu privire la autorul catedralei Romano-Catolice din Chişinău). In: Arta , 2017, nr. 1(AV), pp. 55-60. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Cum un edificiu realizat conform proiectului-model a devenit monument de arhitectură (sau cu privire la autorul catedralei Romano-Catolice din Chişinău)
CZU: 726.6(478-21)

Pag. 55-60

Iurcenco Natalia
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 19 octombrie 2017


Rezumat

In articol este ridicată din nou intrebarea privitor la arhitectul Bisericii Romano-Catolice din Chişinău (anii 1838–1840), unde autorul argumentează punctul său de vedere privind implicarea directă a celor doi fraţi, Iosef şi Louis Charlemagne in crearea proiectului. In susţinerea versiunii sale privind originea de proiect-model a Bisericii Romano-Catolice, expusă anterior, autorul compară proiectul bisericii Romano-Catolice din Chişinău cu proiectul-model de biserică, elaborat de Comisia de proiecte şi devize a Comitetului de Construcţii de pe langă Departamentul Economiei de stat şi clădiri publice din Sankt Petersburg şi intărit tot acolo de Comisia Departamentului căilor de comunicaţie şi clădirilor publice din Sankt Petersburg la 18 iulie 1838. Analiza atentă a proiectului-model duce spre convingerea că arhitectura acestuia este analogică pană la identitate cu cea a catedralei din Chişinău. Evidenţierea identităţii proiectelor intăreşte ipoteza noastră cu privire la originea de proiect model a aspectului artistic al Catedralei Romano-Catolice din Chişinău. Dar aceasta nu micşorează şi nu neagă valoarea ei arhitecturală, fiind un exemplu de arhitectură clasicistă, care in acea perioadă continua să-şi menţină poziţia in toată puritatea, simplitatea şi severitatea ei, ce a permis atribuirea valorii de monument de valoare naţională.

The paper considers the issue of authorship of Catholic church in Kishinev, which was built in 1838–1840. The author proves that brothers Josef and Louis Charlemagne contributed intimately to its building. She thinks that Catholic church in Kishinev was built by model project developed with the direct involvement of brothers Charlemagne. The hypothesis could be validated by a comparison between the model project developed by The Commission of projects and budget of Architectural Committee of The Department of State Economy and Public Buildings in Sankt-Petersburg, and the project of Catholic Church in Kishinev, which was approved by The Commission of The Department of Roads and Public Buildings in the same city on 18 of July, 1838. The careful consideration of the model project lead us to conclude that that it is a close analogy to Kishinev’s temple. The identity of these two projects confirms our suggestion about the origin of Kishinev Catholic Church’s image. However, this conclusion does not belittle the architectural value of the temple. The Catholic Church presents a bright example of pure classic architectural tradition which kept on to be a very important part of Kishinev’s architectural style. That’s why the Catholic Church of Kishinev is an architectural monument of the national interest of the Republic of Moldova.

Cuvinte-cheie
Biserica romano-catolică din Chisinau, proiect-model, arhitecţii Josef şi Louis Charlemagne, clasicism tardiv,

monument arhitectural