Pseudo-scientific economic policies of Moldova association to the EU: methodology, problems, solutions
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
971 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 03:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.22(478+4) (1)
Politică economică. Controlul economiei. Conducerea economiei. Planificare economică (441)
SM ISO690:2012
RUSU, Gheorghe, ROBU, Tudor, BUMBU, Mihai. Pseudo-scientific economic policies of Moldova association to the EU: methodology, problems, solutions. In: Economie şi Sociologie, 2016, nr. 1, pp. 27-35. ISSN 1857-4130.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 1 / 2016 / ISSN 1857-4130

Pseudo-scientific economic policies of Moldova association to the EU: methodology, problems, solutions
CZU: 338.22(478+4)
JEL: A19, G01, G32, H12, D41

Pag. 27-35

Rusu Gheorghe, Robu Tudor, Bumbu Mihai
 
Moldova State University
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 27 iunie 2016


Rezumat

Economic policies and decisions on EU association starting with the begginig of 90’s were pseudoscientific, contradictory, incoherent because those policies have not based themselves on modern and current economic theories elaborated and promoted by the EU. Actuality. The topic is actual from the perspective of the factors’ analysis which were conducting to delay the association process of Moldova to the EU. At the same time, those were increasing instability, disequilibrium in the national economy and raise of social vulnerability and constraint levels which ultimately increased the gap between the national and EU economic development levels. During the period of 2000-2015, the socio-economic policy of the Republic of Moldova is described more as small and fragmented steps on conceiving economic and financial instruments for the integration into the EU which were reflected in the Neighbourhood Partnership and Association Agreement with the EU. These processes conducted for the state incapacity to define its own objectives and social-economic priorities for the association as well as legitimated a continuous stage of transition to the market economy. The scope of the present article is to propose a real change of the development and social-economic association policies for achieving final objective on integration to EU. The proposals would consist in emphasizing and implementation of the EU economic principles reflected in the neoclassic synthesis and neo-conservative theories; the elaboration and implementation of a new Strategy on economic supervision, coordination and anticipation of the economic disequilibrium; achieve economic stability for diminishing the negative effects of the global and regional crisis on national economy and adaptation of the development policies to the national socio-economic conditions. The methods used for the elaboration and achieving the expected results of the study were analysis and synthesis of the reliable data on economic processes’ trends as well as macroeconomic prognoses for designing a set of development scenarios. Results were reflected in elaboration of a system of actions which includes EU as a monitoring mechanism for preventing and anticipating the disequilibrium that may occur during the association process. Stimulation of consumption, of the research and technological progress and targeting foreign investments in the innovation development priorities are some of other actions that are recommended in the article.

Politicile şi deciziile economice de asociere cu UE, începând cu anii 90, au fost pseudo-științifice, contradictorii, fragmentare, fiindcă aceste politici nu s-au bazat pe principiile teoriilor economice moderne și actuale, elaborate şi promovate de UE. Actualitate. Tema este actuală din perspectiva analizei factorilor, ce au dus la încetinirea procesului de asociere a R. Moldova cu UE, la distanțarea economiei naționale de economia țărilor membre ale UE. În același timp, aceștia au dus la creșterea instabilității, a dezechilibrelor în economia naţională și a nivelului de vulnerabilitate şi constrângere de ordin social. În anii 2000-2015 politica socio-economică a R.Moldova s-a realizat, în principal, cu pași mărunţi și fragmentați în sensul creării instrumentelor economico-financiare de integrare în UE, reflectate în Parteneriatul de Vecinătate și în Acordul de Asociere a RM cu UE. Aceste procese au dus la incapacitatea statului de a-şi defini propriile obiective şi priorităţi social-economice de asociere, precum şi au legiferat o stare continuă de tranziţie la economia de piaţă. Scopul prezentului articol este de a propune măsuri pentru o schimbare reală a politicilor de dezvoltare și asociere social-economică cu UE, pentru a atinge obiectivul final de integrare. Propunerile constau în identificarea și implementarea principiilor economice ale UE, reflectate în teoria sintezei neoclasice și teoria neo-conservatoare; elaborarea și implementarea unei Strategii cu privire la supravegherea, coordonarea și anticiparea dezechilibrelor economice; obținerea unei stabilități economice pentru minimizarea efectelor negative ale crizelor globale și regionale asupra economiei naționale și adaptarea politicilor de dezvoltare la condițiile social-economice naționale. Metodele utilizate pentru elaborarea studiului și obținerea rezultatelor necesare sunt analiza și sinteza datelor privind evoluția proceselor economice, precum și previziunea macroeconomica pentru dezvoltarea scenariilor de dezvoltare. Rezultatele sunt reflectate în elaborarea unui sistem de acţiuni, care va include Uniunea Europeana în calitate de mecanism de monitorizare, prevenire și anticipare a dezechilibrelor, care pot avea loc pe durata procesului de asociere. Stimularea consumului, a cercetării și a progresului tehnologic, precum și direcționarea investițiilor străine spre prioritățile de dezvoltare inovațională sunt alte acțiuni, propuse în acest articol.

Политики и экономические решения ассоциации с ЕС, начиная с 90 годов, были псевдонаучными, противоречивыми и фрагментарными, поскольку эти политики не были основаны на современных и актуальных принципах экономических теорий, разработанных и продвигаемых ЕС. Актуальность. Тематика является актуальной с точки зрения анализа факторов, которые привели к замедлению процесса ассоциации Молдовы с ЕС, отдалению национальной экономики от экономик стран членов ЕС. В то же время, они привели к росту нестабильности, дисбалансов в национальной экономике и уровня уязвимости и ограничений в социальной сфере. В 2000-2015 гг. социально-экономическая политика Молдовы реализовалась преимущественно путем осуществления мелких и фрагментированных шагов для создания экономических и финансовых инструментов интеграции в ЕС, отраженных в Партнерстве по соседству и в Соглашении об ассоциации Молдовы с ЕС. Эти процессы привели к неспособности государства определить свои собственные цели и приоритеты социально-экономической ассоциации, а также узаконили продолжающееся состояние перехода к рыночной экономике. Цель данной статьи заключается в том, чтобы предложить реальные меры изменения политики развития и социальноэкономической ассоциации с ЕС для достижения конечной цели интеграции. Эти меры состоят в выявлении и внедрении экономических принципов ЕС, отражённых в теории неоклассического синтеза и нео-консервативной теории; разработке и внедрении Стратегии мониторинга, координации и предвидения экономических дисбалансов; достижении экономической стабильности для минимизации негативных последствий глобального и регионального экономического кризиса на национальную экономику и адаптации политики развития к национальным социально-экономическим условиям. Методы, используемые для осуществления исследования и получения необходимых результатов являются анализ и синтез данных о развитии экономических процессов, а также о макроэкономическом прогнозировании для создания конкретных сценариев развития. Результаты отражаются в разработке системы действий, которая будет включать Европейский Союз в качестве механизма мониторинга, прогнозирования и преодоления дисбалансов ассоциации. Стимулирование потребления, науки и технологического прогресса, а также сосредоточение иностранных инвестиций на приоритетных направлениях инновационного развития являются другие меры, предложенные в данной статье.

Cuvinte-cheie
economic theory, crisis, recession, Competition, competitiveness of the national economy,

imbalances and balances, sovereign risk, internal threat, association and accession, external threat