Liceul „Vasillevski” din Chișinău și politica educațională a Bulgariei față de bulgarii basarabeni
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
968 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 20:09
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
371.014.5(=135.1)(=163.2) (1)
Educație (14644)
SM ISO690:2012
POPOVA, Marina. Liceul „Vasillevski” din Chișinău și politica educațională a Bulgariei față de bulgarii basarabeni . In: Univers Pedagogic, 2015, nr. 2(46), pp. 26-35. ISSN 1811-5470.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 2(46) / 2015 / ISSN 1811-5470

Liceul „Vasillevski” din Chișinău și politica educațională a Bulgariei față de bulgarii basarabeni
CZU: 371.014.5(=135.1)(=163.2)

Pag. 26-35

Popova Marina
 
Universitatea de Economie Națională și Mondială (UNMW), Sofia
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2015


Rezumat

Liceul Teoretic Bulgar „Vasil Levski” din Chişinău este unul dintre exemplele pozitive în realizarea cu succes a politicii educaționale a Republicii Moldova față de bulgarii basarabeni, efectuat în baza legislaţiei naţionale şi a acordurilor interguvernamentale, completate cu inițiative individuale ale diferitor instituții și a unor persoane individuale, atât din partea RM, cât și a Republicii Bulgaria. Politica şi practica Bulgariei în sfera educației bulgarilor din afara granițelor țării și, în special, a celor din Ucraina și Moldova, are drept scop menținerea identității culturale și spirituale, conservarea specificului etnocultural al comunităților bulgare din diasporă. Pentru realizarea acestor sarcini Guvernul Republicii Bulgaria oferă o contribuție importantă la studierea limbii bulgare și consolidarea componenţei național-culturale în școlile pentru bulgarii etnici din Basarabia. Aportul Bulgariei în afirmarea Liceul Teoretic Bulgar „Vasil Levski” din Chișinău se realizează prin asigurarea cu manuale și materiale didactice; delegarea profesorilor pentru predarea limbii bulgare; organizarea practicilor lingvistice pentru liceeni și a cursurilor de calificare pentru profesori; instruirea absolvenților în instituţii de învăţământ superior din Bulgaria; organizarea diferitor concursuri pentru elevi în cadrul taberelor de vară în Bulgaria etc.

Liceum „Vasil Levski“ from Chisinau is one of the positive examples of successful educational policy implementation regarding bassarabian Bulgarians, based on inter-governmental agreements and national legislation, completed by initiatives of different institutions and of particular individuals in the Republic of Moldova, as well as from the Republic of Bulgaria. The policy and practice of Bulgaria regarding the education of Bulgarians abroad, and specifically regarding basabian Bulgarians in Moldova and Ukraine, is aimed at preservation of cultural and spiritual identity, protection of ethnocultural uniqueness of bulgarian diaspora. To meet the objectives the government of the Republic of Bulgaria provides important contribution for Bulgarian language teaching and enhancement of ethno-cultural component in Bulgarian minority schools in Basarabia. The input of Bulgaria for the establishment of the Bulgarian Theoretic Liceum „Vasil Levski“ in Chișinău includes provision of manuals and didactical materials; delegation fof teachers for Bulgarian language teaching, organization of language practice courses for liceum students and in-service training courses for teachers; admition of students for university studies in higher education establishments in Bulgaria; organization of different kind of competitions for students within Summer camps in Bulgaria, as well as of other activities.

Cuvinte-cheie
spaţiu etnocultural, componentă naţional-culturală, spaţiu educaţional şi cultural, mediu lingvistic, însuşire a limbii la nivel funcţional, practică lingvistică, relații de parteneriat.,

identitate naţională, politică educaţională, bulgari basarabeni, activități extracurriculare