Evoluţia tehnicilor şi a modalităţilor de expresie în filmul de animaţie
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
969 24
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-13 18:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
778.534.6+791.43-252.5 (3)
Fotografie și activități similare (64)
Divertisment. Jocuri. Sport (1703)
SM ISO690:2012
TIPA, Violeta. Evoluţia tehnicilor şi a modalităţilor de expresie în filmul de animaţie. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 75-83. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Evoluţia tehnicilor şi a modalităţilor de expresie în filmul de animaţie
CZU: 778.534.6+791.43-252.5

Pag. 75-83

Tipa Violeta
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 31 ianuarie 2015


Rezumat

Filmul de animaţie, fiind o artă cu cele mai mari posibilităţi de exprimare stilistico-artistică, cuprinde o varietate de stiluri şi forme: de la animaţia clasică a lui Walt Disney până la experimentele suprarealiste. Anume experimentele avangardiştilor au deschis noi căi în evoluţia animaţiei, precum şi în tehnicile şi modalităţile de animare. Unele tehnici au rămas unicale, precum ecranul cu ace, inventat de Alexandre Alexeieff, altele şi-au găsit adepţi şi continuatori. În acest context, nume de referinţă este cel al canadianului Norman McLaren (1914–1987), supranumit geniu al animaţiei. Descoperirile lui în domeniul filmului abstract, inclusiv al tehnicilor de realizare al desenului direct pe peliculă, pixilaţiei, sunetului desenat au fost preluate pe parcurs de o serie de animatori. Semnificativ este faptul că tehnica animaţiei directe a fost explorată şi de animatorii din Republica Moldova, începând cu filmele Nataliei Bodiul (Scara şi Elegia) şi continuând cu filmele lui Alexandr Glagâşev şi Nadejda Aslanova (Bătrânul şi motanul, Experimente, Lumea pe dos etc.).

Animation film, being an art with the greatest possibilities of some individual styles, artistic expression encompasses a variety of styles and forms: from classical animation of Walt Disney to surrealist experiments. Animator’s experiments have opened up new paths in the filmic language, as well as in animation techniques and methods. Some techniques have remained unique, as well as the pin screen, invented by Alexandre Alexeieff, others found their followers and successors. In this context, the reference name is that of the Canadian Norman McLaren (1914–1987), nicknamed the genius of animation. His discoveries in the field of abstract film, inclusive of the realization of the design techniques directly on film, pixilation, sound drew were taken along by a number of directors. Significant is the fact that direct animation technique has been explored and the performers, starting with movies of Natalia Bodiul (The Scale and Elegy) and continuing with the films of Alexander Glagashev and Nadejda Aslanova (The Old Man and the Cat, Experiments, The World Inside Out etc.).

Cuvinte-cheie
film de animaţie,

film abstract, ecranul cu ace, animaţia directă, pixilaţie.