Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1126 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-01-25 15:14 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
78.071.1”XVIII” (1) |
Muzică (1814) |
SM ISO690:2012 GHILAŞ, Victor. Dimitrie Cantemir – muzicianul în exegezele literaturii francofone din secolul al XIX-lea. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 16-21. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 78.071.1”XVIII” | ||||||
Pag. 16-21 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Preocupările muzicale ale lui Dimitrie Cantemir au intrat în atenţia literaturii de specialitate încă din secolul al XVIII-lea. Dacă în acest secol sursele de limbă germană deţin întâietatea în privinţa promovării imaginii muzicianului, în veacul următor situaţia se va schimba vădit în favoarea izvoarelor literare de expresie franceză.
Relatările din secolul al XIX-lea sunt oferite de lucrări cu caracter lexicografic, muzicologic, istoric, memorialistic,
fiind semnate de muzicologi, compozitori, critici muzicali, pictori şi arhitecţi, muzicografi şi orientalişti, în special, din Franţa şi Belgia. În demersurile autorilor menţionaţi, numele lui Cantemir figurează în calitate de teoretician, inventator al sistemului de notaţie a muzicii turceşti, compozitor, interpret la tanbur. Gradul de noutate şi densitatea suportului informaţional furnizat de aceste izvoare diferă de la caz la caz. Parcurgând exegezele demersului muzical al lui Cantemir, transpus în lumina literaturii francofone din secolul al XIX-lea, se poate constata că acestea au diseminat imaginea unei personalităţi notorii, strâns ataşată teoriei şi practicii muzicale orientale, fapt ce i-a asigurat muzicianului vizibilitate, prestigiu şi, în acelaşi timp, recunoaştere la nivel european şi universal. |
||||||
Cuvinte-cheie D. Cantemir, francofonie, muzică orientală, muzician, cultură otomană. |
||||||
|