Repere conceptuale şi pragmatice ale alfabetizării terminologice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
162 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-08 10:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091:81’27 (1)
Organizarea instruirii (552)
Lingvistică. Limbi (5109)
SM ISO690:2012
CARTALEANU, Tatiana. Repere conceptuale şi pragmatice ale alfabetizării terminologice. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2023, nr. 5-6(141-142), pp. 48-52. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10397578
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 5-6(141-142) / 2023 / ISSN 1810-6455

Repere conceptuale şi pragmatice ale alfabetizării terminologice

Conceptual and Pragmatic Landmarks for Terminological Literacy

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.10397578
CZU: 37.091:81’27

Pag. 48-52

Cartaleanu Tatiana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2023


Rezumat

Articolul se referă la strategiile şi modalităţile de abordare a alfabetizării terminologice la etapa premergătoare revizuirii actelor normative curriculare, când este elaborat cadrul de referinţă al noului curriculum. Anume cadrul de referinţă ar trebui să cuprindă şi o listă de termeni obligatorii pentru operaţionalizare la treapta respectivă de şcolarizare, care să vizeze: (I) termenii comuni de didactică ce urmează să-i devină familiari elevului pe parcursul studiilor; (II) denumirile operaţiilor intelectuale solicitate în sarcini şi activităţi de învăţare şi verbele de comandă (predicatele) utilizate pentru formularea lor, în termenii taxonomiilor recunoscute şi recomandate, în general sau pe arii curriculare; (III) denumirile produselor evaluabile solicitate treptat, pe arii curriculare; (IV) denumirile tehnicilor interactive pentru care elevul trebuie să demonstreze competenţa abordării adecvate, cunoaşterea parametrilor produsului scontat şi algoritmul care ar impune variabilitatea demersului didactic şi dezvoltarea unor competenţe de muncă intelectuală individuală sau desfăşurată în echipă.

The article examines the strategies and approaches towards terminological literacy at the stage prior to reviewing normative curricular documents, when the reference framework of a new curriculum is being developed. The reference framework ought to contain, among other elements, a list of terms that need to be operationalized at the relevant school education stage. Such a list would target: (I) common didactic terms the student is to become familiar with throughout his education; (II) the names of intellectual operations required by tasks and learning activities, as well as the command verbs (predicates) employed to formulate them, within the terms of recognized and recommended taxonomies, general or by curricular area; (III) the names of gradually solicited assessable products, by curricular area; (IV) the names of interactive techniques for which the student is expected to demonstrate an appropriate approach, a knowledge of parameters required of the targeted product, and the algorithm that would ensure the variability of the act of teaching and the development of individual (or team) intellectual work skills.

Cuvinte-cheie
curriculum, terminologie, alfabetizare, tramă, cadru de referinţă, problemă, eseu,

curriculum, terminology, literacy, itinerary, reference framework, problem, essay