Articolul precedent |
Articolul urmator |
109 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-24 10:33 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
94(478):81'272"1834-1871" (1) |
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67) |
Istoria Americii de Sud. Americii Latine (8459) |
SM ISO690:2012 EREMIA, Ion. Politica lingvistică a Imperiului Rus în Basarabia în anii 1834 –1871. In: Latinitate, Romanitate, Românitate, Ed. 7, 2-4 noiembrie 2023, Chișinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2023, Ediția 7, pp. 17-18. ISBN 978-9975-172-14-1. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Latinitate, Romanitate, Românitate Ediția 7, 2023 |
||||||
Conferința "Latinitate, Romanitate, Românitate" 7, Chișinău, Moldova, 2-4 noiembrie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 94(478):81'272"1834-1871" | ||||||
Pag. 17-18 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Sursele examinate atestă că nu trebuie să ne facem nici o ilizie în privința scopului urmărit de autoritățile imperiale, anume rusificarea totală a locuitorilor de pe teritoriile anexate. Voci răzlețe ale specialiștilor și din Imperiul Rus, și din Rusia contemporană indică limpede că teritoriile anexate erau colonii ale imperiului, iar locuitorii erau condamnați la stagnare culturală. În perioada examinată, în regiunea Basarabia s-a restrâns total aria de folosire a limbii române în școală, biserică, administrație, judecată. Accesul chiar și în învățământul primar era permis copiilor în vârstă de 8-10 ani numai dacă aceștea erau capabili să scrie și să citească în limba rusă. Dar, în pofida eforturilor depuse de autorități, în segmenul cronologic invesigat aici, anii 1834-1871 – nu s-a reușit rusificarea locuitorilor – limba rusă era cunoscută la un nivel destul de modest sau chiar de loc de către populație. Încercările timide ale unor reprezentanți ai dvorenimii locale de a îmbunătăți și a intensifica procesul de studiere a limbii române prin aducerea cărților necesare din Moldova de peste Prut și din Țara Românească, s-au ciocnit de refuzul categoric al autorităților imperiale, așa ca și încercările de a edita un ziar în limba română. În pofida strădaniilor depuse de autoritățile imperiale, școala nu s-a dovedit a fi un instrument efectiv al rusificării, dar să facă un sistem mai bun de învățătură, țarismul nici nu dorea, nici nu era în stare. În general, Imperiul Rus era un imperiu înapoiat, șerbia împiedica procesele de modernizare și, cu toate că a fost lichidată în anul 1861, nici pe departe nu înseamnă că situația s-a schimbat imediat și ar fi trebuit să ne așteptăm la mari schimbări. La acestea se adăuga ineficiența sistemului birocratico-administrativ rusesc, dar și conservatorismul tradițional al societății locale din Basarabia, care tacit, dar destul de eficient, se opunea procesului de rusificare. |
||||||
|