Executive functions in nursing: a comparative study among nurses and teachers
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
298 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-06 21:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.942:371.12 (12)
Psihologie (3483)
Educație (14652)
SM ISO690:2012
COSTA, Jorge, SANTOS, Isabel, TORRES, Ana. Executive functions in nursing: a comparative study among nurses and teachers. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: . International conference of applied psychology, Ed. 2, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău, Republic of Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 2, p. 27. ISBN 978-9975-159-97-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Current Affairs and Perspectives in Psychological Research
Ediția 2, 2022
Conferința "Current Affairs and Perspectives in Psychological Research"
2, Chisinau, Moldova, 29-30 noiembrie 2022

Executive functions in nursing: a comparative study among nurses and teachers

Funcțiile executive în nursing: studiu comparativ între asistente și profesori

CZU: 159.942:371.12

Pag. 27-27

Costa Jorge, Santos Isabel, Torres Ana
 
 
 
Disponibil în IBN: 9 ianuarie 2023


Rezumat

Several studies have revealed that nurses and teachers are professions with higher risk to development of mental health disorders, namely depression and occupational stress. Mood disorders and occupational stress have also been associated with impaired of executive cognitive function, which allow us to solve novel problems, planning and generating strategies for complex actions. All these skills are important to purposeful and goal-directed behavior as determinants dimensions in successful work performance. The aim of this study was to verify the integrity of these cognitive abilities among emotionally and mentally demanding jobs, such as nurses and teachers. With a sample of 93 nurses (mean age 40.3 years, 30 % male and 70% female) and 100 teachers (mean age 38.9 years, 30% male and 70 % female), it was administered the Halstead Category Test (neuropsychological measure that assess multiple domains of non-verbal abstract reasoning) and the Tower of Hanoi, (neuropsychological measure that assess the abilities of problem-solving and planning). The analysis of the results, showed that nurses have a higher impairment of abstract reasoning (t (9.28) = 1.98; p =.048) and planning (t (1.48) = 4.86; p =.00).

Mai multe studii au relevat faptul că asistentele și profesorii sunt profesii cu risc mai mare de a dezvolta tulburări de sănătate mintală, și anume depresia și stresul profesional. Tulburările de dispoziție și stresul profesional au fost, de asemenea, asociate cu afectarea funcției cognitive executive, ceea ce ne permite să rezolvăm probleme noi, planificând și generând strategii pentru acțiuni complexe. Toate aceste abilități sunt importante pentru comportamentul intenționat și direcționat către obiective ca dimensiuni determinante în performanța de succes a muncii. Scopul acestui studiu a fost de a verifica integritatea acestor abilități cognitive în rândul locurilor de muncă solicitante din punct de vedere emoțional și mental, cum ar fi asistentele și profesorii. Cu un eșantion de 93 de asistente (vârsta medie 40,3 ani, 30% bărbați și 70% femei) și 100 de cadre didactice (vârsta medie 38,9 ani, 30% bărbați și 70% femei), i s-a administrat Testul de Categoria Halstead (măsură neuropsihologică care evaluează domenii multiple ale raționamentului abstract non-verbal) și Turnul din Hanoi (măsură neuropsihologică care evaluează abilitățile de rezolvare a problemelor și de planificare). Analiza rezultatelor, a arătat că asistentele au o afectare mai mare a raționamentului abstract (t (9,28) = 1,98; p = .048) și a planificării (t (1,48) = 4,86; p = .00).

Cuvinte-cheie
mental health disorders, occupational stress, nurses, teachers,

tulburări de sănătate mintală, stres ocupaţional, asistente medicale, profesori