Diferențe de lateralitate și de praxie între copiii preșcolari
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
260 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-14 11:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9.072:159.943.75-053.2 (1)
Psihologie (3477)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Valentina, COBZARU, Irina. Diferențe de lateralitate și de praxie între copiii preșcolari. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2022, nr. 9(159), pp. 178-184. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7408625
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 9(159) / 2022 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Diferențe de lateralitate și de praxie între copiii preșcolari

Differences in laterality and praxis among preschool children

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7408625
CZU: 159.9.072:159.943.75-053.2

Pag. 178-184

Olărescu Valentina, Cobzaru Irina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 13 decembrie 2022


Rezumat

În lucrare se descrie aspectul teoretico-practic al asimetriei funcționale la nivel periferic a organelor binare, a profilului lateralității copilului. Analiza teoriei despre lateralitate și praxie ne-a orientat spre expunerea unor rezultate experimentale obținute în cercetarea realizată pe două loturi de copii: 60 de preșcolari cu dezvoltare tipică și 60 de preșcolari cu dizabilitate intelectuală ușoară, vârsta de 4,5-6 ani. S-a realizat studiul comparativ al lateralităţii pe coordonatele ochi – mână – picior și al praxiei. Este expus scopul și ipoteza cercetării, sunt prezentate rezultatele cantitative și calitative. În vederea stabilirii diferenței dintre două categorii de preșcolari au fost aplicate metode statistice psihologice. Între copiii preșcolari cu dezvoltare tipică și cei cu dizabilitate intelectuală ușoară a fost constatată diferență statistic semnificativă la parametrii evaluați: lateralitate și praxie. Mărimea efectului la cele două eșantioane a evidențiat valori înalte ale coeficientului r biserial. La final se prezintă concluziile formulate.

The paper describes the theoretical-practical aspect of functional asymmetry at the peripheral level of the binary organs, of the child's laterality profile. The analysis of the theory about laterality and praxis guided us towards the exposition of some experimental results obtained in the research, carried out on two groups of children: 60 preschoolers with typical development and 60 preschoolers with mild intellectual disability, aged 4.5-6 years. The comparative study of laterality on eye-hand-foot coordinates and praxis was carried out. The purpose and hypothesis of the research are presented, the quantitative and qualitative results are presented. In order to establish the difference between two categories of preschoolers, psychological statistical methods were applied. Between preschool children with typical development and mild intellectual disability, a statistically significant difference was found in the evaluated parameters: laterality and praxis. The effect size in the two samples revealed high values of the biserial r coefficient. At the end, the conclusions drawn are presented.

Cuvinte-cheie
dizabilitate intelectuală, dezvoltare tipică, lateralitate, praxie, dominanță cerebrală, diferență statistic semnificativă, mărimea efectului,

Intellectual disability, typical development, laterality, praxis, cerebral dominance, statistically significant difference, effect size