Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
260 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-14 11:08 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.9.072:159.943.75-053.2 (1) |
Psihologie (3477) |
SM ISO690:2012 OLĂRESCU, Valentina, COBZARU, Irina. Diferențe de lateralitate și de praxie între copiii preșcolari. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2022, nr. 9(159), pp. 178-184. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7408625 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației) | ||||||
Numărul 9(159) / 2022 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7408625 | ||||||
CZU: 159.9.072:159.943.75-053.2 | ||||||
Pag. 178-184 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În lucrare se descrie aspectul teoretico-practic al asimetriei funcționale la nivel periferic a organelor binare, a profilului lateralității copilului. Analiza teoriei despre lateralitate și praxie ne-a orientat spre expunerea unor rezultate experimentale obținute în cercetarea realizată pe două loturi de copii: 60 de preșcolari cu dezvoltare tipică și 60 de preșcolari cu dizabilitate intelectuală ușoară, vârsta de 4,5-6 ani. S-a realizat studiul comparativ al lateralităţii pe coordonatele ochi – mână – picior și al praxiei. Este expus scopul și ipoteza cercetării, sunt prezentate rezultatele cantitative și calitative. În vederea stabilirii diferenței dintre două categorii de preșcolari au fost aplicate metode statistice psihologice. Între copiii preșcolari cu dezvoltare tipică și cei cu dizabilitate intelectuală ușoară a fost constatată diferență statistic semnificativă la parametrii evaluați: lateralitate și praxie. Mărimea efectului la cele două eșantioane a evidențiat valori înalte ale coeficientului r biserial. La final se prezintă concluziile formulate. |
||||||
Cuvinte-cheie dizabilitate intelectuală, dezvoltare tipică, lateralitate, praxie, dominanță cerebrală, diferență statistic semnificativă, mărimea efectului, Intellectual disability, typical development, laterality, praxis, cerebral dominance, statistically significant difference, effect size |
||||||
|