Bateria de teste nepsy în evaluarea funcţiilor neuropsihice la copiii cu dizabilitate intelectuală ușoară
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
376 36
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-22 14:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.98-053.2 (1)
Psihologie (3474)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Valentina, COBZARU, Irina. Bateria de teste nepsy în evaluarea funcţiilor neuropsihice la copiii cu dizabilitate intelectuală ușoară. In: Psihologie, revista ştiinţifico-practică , 2022, nr. 2(41), pp. 83-95. ISSN 1857-2502. DOI: https://doi.org/10.46728/pspj.2022.v41.i2.p83-95
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie, revista ştiinţifico-practică
Numărul 2(41) / 2022 / ISSN 1857-2502 /ISSNe 2537-6276

Bateria de teste nepsy în evaluarea funcţiilor neuropsihice la copiii cu dizabilitate intelectuală ușoară

The nepsy test battery in the assessment of neuropsychic functions in children with mild intellectual disabilities

DOI:https://doi.org/10.46728/pspj.2022.v41.i2.p83-95
CZU: 159.98-053.2

Pag. 83-95

Olărescu Valentina1, Cobzaru Irina12
 
1 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău,
2 Centrul Școlar de Educație Incluzivă Buzău
 
 
Disponibil în IBN: 5 decembrie 2022


Rezumat

Evaluarea copilului cu dizabilitate întotdeauna se realizează prin aplicarea metodelor psiho-clinice și nu numai. A fost efectuat un studiu comparativ ale funcțiilor neuropsihice la copii cu dezvoltare tipică și copii cu dizabilitate intelectuală ușoară, în loturi a câte 60 de preșcolari, cu vârsta de 4.5 – 6 ani, folosind Bateria de teste NEPSY, care cuprinde cinci domenii de evaluare a copilului. Bateria este instrumentul care oferă informații relevante despre neuro-psihismul copilului, iar specialistul poate interveni imediat cu măsuri de remediere. În articol sunt prezentate rezultatele brute obținute, trecute prin prelucrarea statistică în vederea evidențierii diferențelor și a mărimii efectului între loturile de preșcolari evaluate. În tabelele și fi gurile prezentate în prezenta lucrare sunt ilustrate performanțele copiilor la fi ecare subtest investigat. În fi nal sunt prezentate difi cultățile și funcțiile slab dezvoltate decelate la copii investigați.

The assessment of the disabled child is always carried out by applying psychoclinical methods, and not only. The comparative study of neuropsychic functions in children with typical development and children with mild intellectual disability, in groups of 60 preschoolers aged 4.5-6 years old was carried out using the NEPSY Test Battery, which includes five areas of child assessment. The battery is the tool that provides relevant information about the child’s neuro-psychism and a specialist can immediately intervene with remedial measures. The raw results obtained are presented, and statistically processed in order to highlight the difference and eff ect size between the assessed groups of preschoolers. With the help of tables and fi gures, children’s performances for each investigated subtest are illustrated. Finally, the difficulties and poorly developed functions detected in the investigated children were revealed.

Cuvinte-cheie
dizabilitate intelectuală, funcționalitate neuropsihică, funcționare senzorio-motorie, procesare vizuo-spațială,

Intellectual disability, neuropsychological functionality, sensorymotor functioning, visuospatial processing