Didactogenia ca factor de patologizare a capacitații de invațare (elemente pentru o meta-analiză a fenomenului de eșec școlar)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
572 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-28 11:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091:37.04 (1)
Organizarea instruirii (540)
Educație din punctul de vedere al celui educat, al elevului. Îndrumare (256)
SM ISO690:2012
ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. Didactogenia ca factor de patologizare a capacitații de invațare (elemente pentru o meta-analiză a fenomenului de eșec școlar). In: Psihologie, revista ştiinţifico-practică , 2022, nr. 1(40), pp. 43-56. ISSN 1857-2502. DOI: https://doi.org/10.46728/pspj.2022.v40.i1.p43-56
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie, revista ştiinţifico-practică
Numărul 1(40) / 2022 / ISSN 1857-2502 /ISSNe 2537-6276

Didactogenia ca factor de patologizare a capacitații de invațare (elemente pentru o meta-analiză a fenomenului de eșec școlar)

Didactogeny as a factor pathologizing learning ability (elements for a meta-analysis of the phenomenon of school failure)

DOI:https://doi.org/10.46728/pspj.2022.v40.i1.p43-56
CZU: 37.091:37.04

Pag. 43-56

Şleahtiţchi Mihail
 
Academia de Administrare Publică, Republica Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 3 iunie 2022


Rezumat

Didactogenia constituie un indicator expresiv al dezadaptării școlare. De îndată ce-și face apariția, ca urmare a greșelilor de comunicare comise - voluntar sau involuntar – de către cadrele didactice, ea pune presiuni nedorite pe discipolii acestora, dezorganizându-le toată activitatea și toate tipurile de relații. Întrucât, prin energiile pernicioase pe care le posedă, fenomenul avut în vedere dezorganizează procesul de instruire, punând sub semnul îndoielii buna desfășurare a acestuia, este de la sine înțeles că îngrijorările care se impun într-un asemenea caz trebuie să vizeze – mai întâi de toate și în mod special – capacitatea de învățare a școlarilor sau, mai exact, modul și măsura în care tipul vizat de capacitate este supus erodării. Datele de care dispunem – ne referim atât la constatările pe care am reușit să le extragem din literatura de specialitate, cât și la propriile observații legate de ținuta comportamentală inadecvată a cadrelor didactice - arată că, ad extremum, infl uența nefastă pe care didactogenia, în calitatea ei de factor patologizant, o exercită asupra capacității de a învăța își găsește expresie în cel puțin trei ipostaze de factură fenomenologică: (I) apariția retardului școlar, (II) diminuarea capacității de procesare a informațiilor și (III) dereglarea motivației pentru învățare.

Didactogeny is an expressive indicator of school maladaptation. As soon as it appears, as a result of communication mistakes committed - voluntarily or involuntarily - by teachers, it puts undesirable pressure on their disciples, disorganizing all their activity and all kinds of relationships. Since, the phenomenon in question disrupts the training process by the pernicious energies which it possesses, calling into question its proper conduct, it is evident that the worries which appear in such a case must concern - fi rst of all and in particular - the learning capacity of the pupils or, more precisely, the manner and extent to which the targeted type of capacity is subjected to erosion. The data we have - we refer both to the fi ndings that we have managed to extract from the specialized literature and to our own observations related to the inappropriate behavior of teachers - show that, ad extremum, the detrimental infl uence that didactogeny, as as a pathological factor, has over the ability to learn is expressed in at least three phenomenological situations: (I) the occurrence of school delays, (II) decreased ability to process information, and (III) disrupted motivation to learn.

Cuvinte-cheie
didactogenie, retard școlar, retrapaj, insucces școlar, oboseala, surmenaj, demotivare,

didactogeny, school delay, retake, school failure, fatigue, overwork, demotivation