Pentru o pedagogie a valorilor rezumative
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
351 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-25 12:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01 (4379)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4032)
SM ISO690:2012
BRĂGUŢA, Violeta. Pentru o pedagogie a valorilor rezumative. In: Univers Pedagogic, 2022, nr. 1(73), pp. 103-108. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.52387/1811-5470.2022.1.17
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 1(73) / 2022 / ISSN 1811-5470

Pentru o pedagogie a valorilor rezumative

For a pedagogy of summaries values

DOI:https://doi.org/10.52387/1811-5470.2022.1.17
CZU: 37.01

Pag. 103-108

Brăguţa Violeta
 
Școala doctorală Științe ale Educației, UPSC „Ion Creangă”, Chișinău
 
 
Disponibil în IBN: 21 aprilie 2022


Rezumat

Titlul articolului este inspirat din lucrarea lui J.S. Bruner, „Pentru o teorie a instruirii”, construită pe baza teoriilor psihologice ale învățării abordate din perspectivă formativă, printr-un „efort de ajustare și de modelare a dezvoltării” personalității educatului (elevului) [3, p. 11]. În mod analogic, studiul își propune să proiecteze o pedagogie a valorilor pe baza resurselor formative superioare pe care le oferă conceptul de valoare, determinat filosofic, sociologic, antropologic, politologic, psihologic, istoric. Analiza promovează „o viziune tripartită” asupra subiectului investigat cu mijloacele cercetării pedagogice fundamentale (istorice și teoretice), orientate în plan epistemologic, metodologic și practic. O astfel de „viziune tripartită” are în vedere: 1) Definirea și analiza conceptului de valoare pedagogică, reconstituit și fixat din perspectivă istorică (evolutivă) și teoretică (epistemologică). 2) Aprofundarea semnificațiilor valorice alefînvățământului în societatea postmodernă (contemporană), reflectate specific, la nivel de teorie generală a educației, prin „modelul valorilor pedagogice în învățământul privat”, construit în condiții de cercetare fundamentală, pe linia de continuitate axiologică existentă între: valorile-scop, valorile-normă, valorile-mijloc, valorile-valență, valorile-utilitate. 3) Implementarea tehnologiei de promovare a valorilor pedagogice în învățământul privat (primar), evaluată în condiții de cercetare operațională, care constituie un subiect final distinct, abordabil în condiții de investigare empirică, experimentală.

The title of the article is inspired by the work of J.S. Bruner, “For a theory of instruction”, built on the psychological theories of learning approached from a formative perspective, through an “effort to help and shape the development” of the personality of the educated (student) [3, p. 11]. By analogy, the study aims to design a pedagogy of values based on the higher formative resources offered by the concept of value, determined philosophically, sociologically, anthropologically, politologically, psychologically, historically. The analysis promotes a “tripartite vision” on the subject investigated with the means of fundamental pedagogical research (historical and theoretical), oriented in epistemological, methodological and practical plan. Such a “tripartite vision” refers to: 1) Defining and analyzing the concept of pedagogical value, reconstructed and fixed from a historical, (evolutionary) and theoretical (epistemological) perspective. 2) Deepening the value meanings of education in the postmodern (contemporary) society, specifically reflected, at the level of general theory of education, through the “model of pedagogical values in private education”, built in conditions of fundamental research, on the axiological continuity line between: purpose-values, norm-values, means-values, valence-values, utility-values. 3) The implementation of the technology for the promotion of pedagogical values in private (primary) education, evaluated in conditions of operational research, which constitutes a distinct final subject, approachable in conditions of empirical, experimental investigation.

Cuvinte-cheie
valoare pedagogică, valoare-scop, valoare-normă, valoare-mijloc, pedagogia valorii, tehnologia promovării valorilor, competenţă, , a ști să cauți ” (să cercetezi),

pedagogical value, goal-value, norm-value, middle-value, value pedagogy, value-promoting technology, the ability to know how to search (to research.)