Spectacolul muzealizării și literaturizării lumii în societatea post/postmodernă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
487 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-02 10:14
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.072.3+82.09 (1)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524)
Critică literară. Studii literare (213)
SM ISO690:2012
PRUS, Elena, BRANIŞTE, Ludmila. Spectacolul muzealizării și literaturizării lumii în societatea post/postmodernă. In: Arta , 2021, nr. 2(AAV), pp. 115-121. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.17
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Spectacolul muzealizării și literaturizării lumii în societatea post/postmodernă

Spectacle of musealization and literaturization of the world in post/postmodern society

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.17
CZU: 792.072.3+82.09

Pag. 115-121

Prus Elena1, Branişte Ludmila2
 
1 Universitatea Liberă Internaţională din Moldova,
2 Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 22 decembrie 2021


Rezumat

Prezentul articol aduce în discuţie probleme actuale ale evoluţiei muzeelor în plan mondial, influenţat de fenomene globale. Mondializarea culturii, pe de o parte, şi muzealizarea lumii, pe de alta, devin actele unui spectacol al lumii contemporane. Modelul cultural muzeal devine unul dominant în societatea actuală, influențând toate sferele și găsind reprezentare în literaturile lumii. Printre diverse teorii abordate, se aduc în discuție conceptele de muzealizare a lumii modelată ca spectacol cultural, „lumea ca muzeu”, muzeu imaginar, literaturizarea muzeului și muzeologizarea literaturii. Din această perspectivă, sunt analizate tezele premiaților Nobel în literatură Mario Vargas Llosa și Orhan Pamuk. În romanul lui Pamuk Muzeul inocenței muzeul constituie axa naratologică structurantă a romanului, tematica și nucleul compozițional.

This article discusses current issues in the evolution of museums worldwide, influenced by global phenomena. The globalization of culture, on the one hand, and the musealization of the world, on the other hand, become the plays of a spectacle of the contemporary world. The museum cultural model becomes dominant in today’s society, influencing all spheres and finding representation in the world’s literatures. Among the various approached theories, the concepts of musealization of the modelled world as a cultural spectacle, “the world as a museum”, imaginary museum, the literaturization of the museum and the musealization of literature. From this perspective, the theses of the Nobel laureates in literature Mario Vargas Llosa and Orhan Pamuk are analysed. In Pamuk’s novel The Museum of Innocence, the museum is the structuring narratological axis of the novel, its theme and compositional nucleus.

Cuvinte-cheie
muzeu, literaturizarea muzeului, societatea spectacolului, Mario Vargas Llosa, Orhan Pamuk,

museum, musealization, literaturization of the museum, Mario Vargas Llosa, Orhan Pamuk