Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
326 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-05-26 14:34 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
7.011+101.1:316.72+321 (1) |
Estetică. Filozofie. Gust. Teoria artei în general (108) |
Natura și rolul filosofiei (48) |
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (796) |
Forme de organizare politică. Statele ca puteri politice (307) |
SM ISO690:2012 ПРОТАС, Марина. Арт-эпистема национальной самоидентификации в условиях постколониальной культурной травмы. In: Arta , 2021, nr. 2(AAV), pp. 106-114. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.16 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.16 | ||||||
CZU: 7.011+101.1:316.72+321 | ||||||
Pag. 106-114 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
La începutul mileniului, narațiunea științelor artei s-a îmbogățit cu un amplu polilog analitic: de la previziunile eshatologice ale sfârșitului crizei de teorii și practici la utopiile multiculturale ale „artei globale”. Elementul principal, în acest context, este alcătuit din studiile transdisciplinare ale problemelor autoidentificării naționale și din revizuirea epistemelor artei regionale în noile realități geoculturale, în special, cele care s-au reflectat rafinate în domeniul traumei postcoloniale a discursului identitar național. Acest aspect este deosebit de relevant pentru țările spațiului post-sovietic, deoarece dezvoltarea lor culturală și artistică este sub presiunea a două paradigme la fel de traumatizante: rusificarea aparținând trecutului și paradigma occidentalizării, care se declară a fi manifestarea a libertăților democratice. Cu toate acestea, fiecare dintre ele provoacă amnezie în memoria istorică și culturală a națiunilor, amenințănd să conducă la colaps. Doar un studiu atent al cauzelor și consecințelor acestui fenomen civilizațional, precum și studiul influenței negative a ideologiei de piață a industriei culturale, vor ajuta la evitarea depersonalizării artelor și culturilor naționale, păstrând posibilitatea înfloririi în viitor a indigenului. Articolul marchează punctele dureroase în rezolvarea acestei probleme de către artiștii și criticii contemporani din diferite țări, inclusiv din Ucraina, care amenință cu instabilitate viitorul. |
||||||
Cuvinte-cheie epistemă artistică, indigenizare, autocolonizare, traumă culturală postcolonială, autoidentificarea națiunilor, occidentalizare, rusificare, artă contemporană, art episteme, indigenization, self-colonization, postcolonial cultural trauma, self-identification of nations, westernization, russification, contemporary art |
||||||
|