Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
362 2 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-12 12:18 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
[78.071.1+783.3](478) (1) |
Muzică (1814) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
SM ISO690:2012 BARBAS, Valeria. Identități în derivă: genul de cantată în creația componistică moldovenească. Modernizarea cantatei în viziunea compozitorului Oleg Palymski. In: Arta , 2020, nr. 2(AAV), pp. 47-57. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4337669 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2020 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4337669 | ||||||
CZU: [78.071.1+783.3](478) | ||||||
Pag. 47-57 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În prezentul articol autoarea urmăreşte traseul de evoluţie a genului de cantată în creaţia componistică moldovenească, realizând o etapizare de la debutul secolului al XX-lea până în perioada secolului al XXI-lea, anii 2000, relevând anumite particularităţi distincte genuistice şi tematice, conceptuale şi tehnologice supuse unor procese transformatorii, inclusiv identitare. În segmentul temporal 1940–1991, cantata află numeroase abordări componistice relevate de mai multe generaţii de compozitori moldoveni, are loc o perfecţionare a măiestriei în ceea ce priveşte formele vocal-simfonice de amploare, o extindere genuistică prin fuziunea cu alte genuri, totodată, sub presiunea ideologică şi relevând conjunctura timpului, se configurează cantata sovietică moldovenească cu trăsături identitare muzical-stilistice specifice punctate de autoare. Sunt investigate transformările cantatei ulterior căderii Blocului Estic, sub aspect de emancipare a genului cu exemple de referinţă din componistica autohtonă. Finalmente, cercetarea de faţă se focusează pe cantata „Esenţa cuvintelor” semnată de compozitorul Oleg Palymski în 2013, drept exemplu de modernizare a genului sub diverse aspecte de simbioză a elementelor tradiţionale a muzicii de cult cu inovaţiile tendiţelor muzicii (post)moderne academice universale. |
||||||
Cuvinte-cheie cantată, Oleg Palymski, cantata secolului XXI, nova musica sacra, muzică nouă, cantata sovietică moldovenească, identitate muzicală, identităţi în derivă, post-sovietic, post-socialist, postmodern, cantată, Oleg Palymski, XXI century cantata, nova musica sacra, new music, Moldovan Soviet cantata, musical identity, drifting identities, Post-Soviet, post-socialist, postmodern |
||||||
|