Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
439 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-07-25 18:48 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.2 (61) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
SM ISO690:2012 GALAICU, Violina. Referinţe verticale în cântarea religioasă de resursă bizantină. In: Arta , 2020, nr. 2(AAV), pp. 7-11. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4335762 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2020 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4335762 | ||||||
CZU: 783.2 | ||||||
Pag. 7-11 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Muzica de cult bizantină, artă prin excelenţă monodică, ţesută doar din raporturi de succesivitate, nu s-a putut dispensa de efectele spaţializării şi ale concomitenţei fonice. Mai mulţi factori şi-au dat concursul pentru ca melosul de resursă bizantină să se sustragă liniarităţii stricte şi să-şi adjudece – cu prinos pentru paleta lui expresivă – o serie de referinţe verticale. Încercând o catalogare a acestor factori, realizăm că ei sunt, în parte, de ordin exterior (acea tradiţie a vehiculării cântării liturgice răsăritene pe care o numim semioralitate/oralitate funciară, particularităţile de interpretare a melosului vizat: în grup vocal compact, în grup vocal cu detaşarea solistului, în manieră responsorială, în manieră antifonică), în parte – de ordin interior, rezultând din principiile componistice acreditate de sistemul stilistic de care ne ocupăm (variaţia, improvizaţia, în strânsă legătură cu acestea – ornamentarea, acompaniamentul cu ison). Deşi se lasă decantaţi teoretic, în practică toţi factorii enumeraţi acţionează ca un mănunchi sinergetic de circumstanţe care se potenţează reciproc. |
||||||
Cuvinte-cheie cântarea religioasă bizantină, elemente de multivocalitate, acompaniamentul cu ison, variaţia, improvizaţia, sugestii spaţiale pe planul imaginii muzicale, Byzantine religious singing, elements of multivocality, ison accompaniment, variation, improvisation, spatial suggestions in terms of musical image |
||||||
|