Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
775 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-06-21 19:09 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.2(498)"1918-2018" (2) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
SM ISO690:2012 CHIRCEV, Elena. Creația muzicală românească de sorginte bizantină în perioada 1918-2018. In: Arta , 2019, nr. 2(AAV), pp. 11-19. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3597218 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3597218 | ||||||
CZU: 783.2(498)"1918-2018" | ||||||
Pag. 11-19 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Elaborată în anul în care România comemorează împlinirea a 100 de ani de la desăvârşirea statului naţional român, lucrarea îşi propune să realizeze o panoramă a creaţiei muzicale monodice de tradiţie bizantină din această perioadă, aparţinând psalţilor români. Deşi întreg secolul XX este dominat de valorificarea prin armonizare a melodiilor consacrate din stranele româneşti, creaţia muzicală redată cu notaţia neumatică specifică Bisericii Ortodoxe continuă să existe, dar cu discontinuităţi. În funcţie de schimbările politice intervenite în societatea românească se pot delimita trei perioade distincte ale creaţiei psaltice: a.1918-1947; b.1948-1989; c.1990-2018. Prima perioadă coincide cu ultima fază a procesului de „românire” a cântării bisericeşti. Cea de a doua corespunde perioadei comuniste şi este marcată de hotărârile luate de Partidul Comunist în privinţa Bisericii, respectiv de încercarea de uniformizare a muzicii de strană. După 1990, muzica psaltică revine în matca proprie şi creaţia ultimelor două decenii îmbogăţeşte repertoriul cu noi colecţii de cântări. |
||||||
Cuvinte-cheie Centenar, muzică psaltică, cântare uniformizată, neume, armonizare, creaţie, secolul XX – începutul secolului XXI, centennial, psaltic music, standardized chant, composition |
||||||
|